Повеят на есента вече се усеща и все повече фирми, особено електронни магазини и борси, се подготвят за празничния шопинг около Коледа и Нова година. Очакванията обаче са противоречиви.
След две години на пандемия, физическо дистанциране и избягване на струпванията на много хора в затворени физически пространства сайтовете за е-търговия навярно могат да кажат, че това са двете най-успешни години в историята на съществуването им.
Продажбите през празничните дни на 2020 и 2021 година бяха в пъти повече. Не само това, но чрез този процес хората свикнаха да пазаруват онлайн. Тези, за които това бе новост преди две години, се научиха и се възползват и досега.
Но как ще е през зимата на 2022 година? Икономическата криза, която вече е факт в глобален мащаб, кара много домакинства да свиват бюджетите си. Дали това ще се отрази на празничното е-пазаруване?
Големите логистични фирми, които едва смогнаха да се справят с твърде голямото търсене, появило се заради пандемията, сега имат обратния проблем – твърде голям капацитет за доставка. Днес те имат свръхкапацитет.
Така например, трите най-големи куриерски служби в САЩ сега имат капацитет да обработват 110 милиона празнични пакети на ден. Това изпреварва търсенето в пиковия сезон с 18 милиона пакета на ден, според Сатиш Джиндел, консултант, чиито прогнози за празничния обем се следят отблизо от фирмите за доставка.
Подобен дисбаланс може да доведе до „финансови предизвикателства за превозвачите, ако не намалят наемането на служители за този пиков сезон“, казва Джиндел. Това е така, защото увеличеният обем на доставките до домовете е с нисък марж и е трудно да компенсира допълнителните разходи за поддържане на временни работници.
Едновременно с това обаче електронните магазини очакват значителен ръст в покупките. Според някои прогнози, празничната електронна търговия ще нарасне с 15,5% през 2022 година. Фирмите от сектора следва да се готвят с подобаващи наличности и персонал.
Ключов фактор за пазаруващите онлайн е леснотата на извършването на покупката, сочи проучване, публикувано наскоро от Daily Scandinavian. Този фактор е определящ за 48% от пазаруващите.
За една трета важни са ниските цени. Почти толкова държат на безплатната доставка, а един от всеки четирима цени факта, че продуктът е в наличност и не трябва да се чака за доставката му при търговеца. За компаниите от сектора е изключително важно да са наясно с поведението на потребителите и бързо променящата се бизнес-среда, подчертават анализаторите.
Подробност, която е добре да се има предвид, е и това, че през миналата година направените заявки за покупки са приблизително поравно разпределени между настолни и мобилни устройства. Това означава, че електронните магазини имат интерес да се грижат за функционалността и удобството и на двете версии: десктоп и мобилна.
С не по-малко вълнение празничният шопинг-сезон се очаква и от рекламния бизнес. Онлайн-рекламите са сфера, която работи на свръх-високи обороти около наближаващите черни петъци, Коледа и Нова година.
Анализаторите отчитат, че степента на конверсия – превръщането на преглеждането на една реклама в реална поръчка – се повишава рязко преди празничните дни. Степента на конверсия обаче е много по-висока при настолните системи, отколкото при мобилните, показват данните (около 6,9% в сравнение с 3,4%).
Успоредно с това експертите предупреждават, че с бума на електронните продажби следва да се очаква и бум на активността на всички видове виртуални измами и кибер-атаки. Наред с добрата защита на собствените ИТ ресурси електронните магазини трябва да помислят и за това, че някой може да се опита да мами хората на гърба на честните е-търговци или да опетни името им.
Измамниците ще се опитат да използват известните, ползващи се с доверие брандове, за да привлекат невнимателни и наивни купувачи и да ги излъжат. Негативите от това – недоволството на измамените клиенти – по всяка вероятност ще се стоварят на гърба на честно работещите фирми. Екипите трябва да са подготвени за подобен сценарий и да имат план за реагиране в подобна ситуация.