Нали така казват – че когато Мохамед не отива при планината, планината отива при Мохамед? От години се говори, че детските отделения в повечето български болници, със самата си обстановка и излъчване, плашат децата. Те и възрастните плашат… И след като много години не се намери висшата институция, която да промени това, граждани, лекари и бизнеси запретнаха ръкави и се заловиха да направят детските лечебници гостоприемни и дружелюбни към малчуганите.
Но защо се занимаваме с това в технологично издание като TechNews.bg? Наскоро A1 обяви, че ще осигури финансиране на кампанията „Светулка” за преобразяване на едно от детските отделения. За подобно благородно начинание корпоративното „рамо” е голяма промяна. Едно е да събираме дарения индивидуално, с дарителски СМС-и или парички по Пейпал, друго е корпоративна структура да дари значителна сума.
За целта до 31 декември А1 ще закръгля до лев всички клиентски сметки, платени от частни клиенти в приложението или портала „Моят А1“. Ако сметката е например 20,19 лева, разликата от 81 стотинки до 21 лева ще бъде добавена от А1. После компанията ще дари собствени средства, равни на събраната при закръглянето на сметките сума. Всичко това ще бъде в полза на следващия проект „Светулка“.
Освен самите средства, ценна тук е и гласността. Партньорството на А1 е важно за тази кауза не само защото чрез него ще „грейне” един проект „Светулка”. „Това е шанс повече хора да научат за нашите каузи, да помогнат, да разкажат, да споделят доброто”, обясни Димитрина Спирова – основател и зам.-председател на Фондация „За доброто” и едно от основните лица във фондацията, които работят по проекта за обновяване на детските отделения.
„Светулка” за децата
Измежду толкова много благотворителни кампании, измежду толкова много стойностни каузи да избереш коя да подкрепиш е трудно и за отделния човек, и за бизнеса, който иска да стори някакво социално благо. „Хиляди стойностни каузи в различни сфери в България се нуждаят от социална подкрепа и вярвам, че всяка една е значима”, сподели Илияна Захариева, директор „Корпоративни комуникации“ в А1 България. Според нея, след пандемията мнозинството от хората сме осъзнали колко е важно здравеопазването.
„Виждаме огромен смисъл от промяна на познатата физическа среда в държавните болници. Вярваме, че цялостната грижа за децата-пациенти с правилното отношение, емпатия и предлагане на съвременно лечение е значима за всеки от нас като хора и общество”, каза Захариева.
„Проектът „Светулка” е създаден с цел да обновява детски болнични заведения, да променя средата и цялостното отношение към детето в болница”, поясни Димитрина Спирова. „Искаме да мотивираме всички страни в процеса на лечение да поставят в центъра детето и неговия най-добър интерес по най-високите стандарти. Заедно с това да накараме институциите, които имат отношение към детското здравеопазване, да влязат в ролята на добра и загрижена за децата си държава. „Светулка” променя и мястото, и хората, не само медицинския персонал, а всички ангажирани в лечението”.
Модерното здравеопазване
Обстановката, в която се намира човек, може да го разболее сама по себе си, или пък да лекува. При тези, които имат някакво смущение в здравето, това важи с още по-голяма сила: обкръжаващата среда може да им помогне да се оправят бързо.
Един бърз преглед на съвременните проекти за болници – или реновации на болници – показва ясна тенденция. Съвременната клиника е красива и уютна като хотел. Прозорците са големи, за да влиза много дневна светлина. Остъклени атриуми, изпълнени със зеленина, приветстват идващите с атмосферата на разкошна зимна градина. Където е възможно – осигурява се достъп до градина или парк, въобще открито пространство за разходка на чист въздух и общуване с бляскаво слънце, тучна зеленина и сияйни небеса. Детските кабинети са пълни с пъстроцветни играчки, а обзавеждането е подредено така, че прегледът да протича като игра.
Дали детските отделения у нас ще станат толкова приветливи? Няма конкретен образец или „шаблон” за отделение, който проектът „Светулка” следва, сподели Димитрина Спирова. „Всяко педиатрично звено има своите специфики. Ние на първо място се съобразяваме с наличното пространство. Работим с архитект, който анализира и дава съвети за преустройството на помещенията. Съобразява цветовете и формите. Всяка промяна е обърната към нуждите на пациентите, като същевременно се стремим да улесним работата и на персонала. Създаваме пространства за игра, обучение, хранене и хигиена. Искаме стаите и пространствата да бъдат красиви и функционални, така че децата, родителите и медицинският персонал да се чувстват добре”.
Проектът, за който сега А1 събира средства чрез закръгляне на сметките, ще бъде представен пред болницата и дарителите. „Всеки, включен в процеса, ще има възможност да даде мнение и препоръки” и така в крайна сметка ще се дефинират параметрите на конкретния проект.
Като тестов период
Със сигурност поне един човек се пита защо A1 ще закръгля само сметките, платени през нейния портал „Моят А1”, а не всички сметки. Илияна Захариева казва, че благородната кампания е покана към широката общественост да изпробва дигиталните услуги.
Действително, има много хора, които предпочитат плащанията на каса, в магазин. „Даваме им повод да изпробват предимствата на дигитализацията. Създадохме кампанията с идеята за лесен и удобен за клиентите начин, по който заедно да помогнем за нещо значимо – децата, родителите и лекарите в още едно българско болнично отделение да бъдат в една по-приветлива среда, докато са обединени около грижата за малките. Но в по-глобален план вярваме, че дигиталните канали за самообслужване са бъдещето – пестят време и са лесни за използване”, разказа Захариева.
Тези, които все пак няма да използват „Моят А1” за плащане на сметка, пак могат да подкрепят кампания „Светулка” чрез директно дарение към фондация „За доброто”.