От няколко години различни компании се опитват да създадат удобни и полезни очила за добавена реалност (AR), но все още такива устройства не са станали масови. Ползват ги ограничено медици, военни, работници в производството, геймъри и други ентусиасти, но AR очилата продължават да бъдат нишов продукт. Apple иска да промени това, създавайки очила с добавена реалност, които могат да се носят навсякъде през целия ден.
Известен експерт по продуктите на Apple повдигна завесата пред устройството с добавена реалност на компанията, чието първо поколение трябва да се появи тази година. Според публикация на Марк Гурман в Bloomberg, в идеалния случай Apple се стреми да направи очилата с добавена реалност годни за носене навсякъде през целия ден. Те трябва да заменят не само смартфона, но и лаптопа.
Основният проблем при прилагането на този подход, както обяснява Гурман, остава високата цена на дебютната версия на устройството – $3000, която в комбинация със скромния живот на батерията – около два часа – и липсата на голям брой съвместими приложения прави доста трудно бързото разпространение на тази нова категория продукти.
Всъщност задачата на компанията е да създаде продукт, който е по-добър по своите възможности от устройствата на конкурентите и в крайна сметка би могъл да формира адекватна екосистема за приложения. Както, между другото, се случи с iPhone.
През първата година от дебютната версия на AR очилата на пазара Apple ще се стреми да продаде около 1 милион устройства. Предвид високата цена и ограничения обхват на използване, това е доста амбициозна задача.
На първото поколение iPhone отне няколко месеца, за да преодолее този крайъгълен камък, а при iPad бяха необходими 28 дни. През втората си година iPhone се продаде в повече от 10 милиона броя, докато iPad за осем месеца превиши границата от 15 милиона. Дори Apple Watch, с известни пазарни трудности, регистрира продажби в размер на 10 милиона бройки през първата си година.
За очилата с добавена реалност, които Apple се готви да пусне на пазара тази година, проблемът остава липсата на убедително превъзходство във функционалността спрямо съществуващите категории устройства от тази марка. Възможността да общувате чрез видеовръзка във виртуална среда с реалистичен аватар на вашия събеседник е твърде слаб стимул, за да гарантира зашеметяващ успех на устройството на пазара.
Много конкурентни AR очила или не са успели да се продадат напълно, или са толкова ограничени като начин на употреба, че след няколко месеца собствениците им се отегчават от тях. С други думи, Apple е изправена пред нетривиална задача и въвеждането на нова категория устройства на пазара ще бъде голямо изпитание за компанията.