Едва 1/3 от приложенията в компаниите са интегрирани

Две трети от бизнес-приложенията в големите организации не си “говорят помежду си” (снимка: CC0 Public Domain)

Технологичните анализатори прогнозират, че организациите по света ще увеличат разходите за ИТ тази година, водени от стремежа към дигитална трансформация. Но проучване на MuleSoft показва, че едва около една трета от приложенията в компаниите са интегрирани помежду си.

Това означава, че дигиталната трансформация може да остане далечна цел – освен ако няма стратегия за интеграция на приложенията. Анализът е резултат от анкета сред 1050 ИТ лидери от глобални предприятия, проведена в партньорство с Vanson Bourne.

Ръст на използването на приложения

Въз основа на отговорите на проучването, проведено през октомври и ноември 2022 г., фирмите са увеличили броя на приложенията, които използват, с 10% през предходната година. Средният им брой достига зашеметяващите 1060. Въпреки това по-малко от една трета от тези приложения са интегрирани.

В резултат на това се образуват т.нар. силози за данни, създавайки разпокъсаност в информационното обезпечение на фирмите. Сред произтичащите проблеми се наблюдават още нарастващи разходи, дублиране на работата, тесни места в производителността, според MuleSoft.

36% от анкетираните – всички от които работят в организация с най-малко 1000 служители и заемат ръководна позиция в ИТ отдел – са посочили, че интегрирането на изолирани приложения и данни е най-голямото им предизвикателство за дигитална трансформация. Проблемите с интеграцията се дължат, поне отчасти, на наличието на по-стари платформи или такива, които никога не са били проектирани да работят добре с API.

„Определено има големи предизвикателства, тъй като някои приложения са изградени без предположението, че потребителите може да искат да се свържат други системи приложението“, казва Мат Макларти, главен технологичен директор в MuleSoft.

API и възможности с малко писане на код за нетехническите потребители

На практика всички респонденти са посочили, че използват API за интегриране на приложения и данни, за да създадат изключителни потребителски изживявания и да генерират приходи. Освен това:

68% от организациите, които са изпреварили планирания напредък в дигиталната трансформация, казват, че имат „зряла стратегия“, вкл. инструменти с малко писане на програмен код, за да дадат възможност на нетехническите потребители лесно да интегрират приложения и източници на данни;

Организациите генерират средно 38% от приходите от API, в сравнение с 35% преди година. Освен това 75% от организациите вече имат стратегия за интегриране на API „отгоре-надолу“.

Макларти обяснява, че стратегията „отгоре-надолу“ при интегриране на API позволява по-голяма ефективност в организацията, тъй като позволява формиране на „гъвкав софтуер“, който може да бъде „използван повторно“ за различни приложения. Средно 47% от вътрешните софтуерни активи и компоненти на организациите са достъпни за разработчиците за такава повторна употреба.

Става дума за преосмисляне на това как организациите използват софтуерните си активи и тенденция от последните двадесет години: използване на API като начин за „разграждане“ на повърхностния слой на софтуера, така че фирмата да може да разработва приложения на по-високо ниво, вместо да създава софтуер „от нулата“. Софтуерните специалисти могат да стъпят на готови части, които вече работят в организацията.

Паралелно с това се наблюдава и друга тенденция – компаниите все повече се обръщат към инструментите с малко писане на програмен код. Това е е мълчаливо потвърждение на императивите на процъфтяващата цифрова икономика: няма достатъчно софтуерни специалисти.

„Платформите с малко или нулев код са категория инструменти, специално създадени за хора без опит в софтуера, така че вместо да се налага някой да пише скриптове на Python, всеки в организацията може да използва инструмент за програмиране без писане на код, за да събира и комбинира данни“, обяснява Макларти.

„Това, което виждаме сега, е, че организациите, които могат да дадат повече инструменти в ръцете на своите бизнес-хора, всъщност получават по-добра ангажираност и идеи, така че тенденцията има цялостно благотворно въздействие върху бизнеса“, допълва той.

Явлението може да се разглежда и в друга светлина. От гледна точка на вътрешните ИТ звена това е „танц между бизнес-потребителите, които стават все по-ангажирани, и ИТ екипите, които пък получават повече информация за това какви са истинските проблеми и как могат да бъдат разрешени“.

Цената на провала нараства

Изследването на MuleSoft установява още, че роботизираната автоматизация на процесите позволява на екипите да автоматизират бизнес-процеси и задачи, като 33% процента от организациите инвестират в технологии, а 92% от организациите казват, че поне един отдел в тяхната компания се нуждае както от интеграция, така и от автоматизация.

Цената на неуспешната дигитална трансформация е 9,5 милиона долара годишно, изчисляват анализаторите. Това е осезаемо по-голяма сума в сравнение с отчетените 6,8 милиона долара през 2021 г. Но въпреки увеличаването на обема на ИТ проектите, все пак 69% от организациите изпреварват графика си по отношение на дигиталната трансформация.

Разминаване между желания и потребности

Има известно разминаване между това, което организациите искат, и това, от което всъщност се нуждаят, забелязва Макларти. „Понякога двете неща не съвпадат. Компаниите може да кажат, че се нуждаят от повече разработчици, да се стремят да наемат повече разработчици и да създадат най-доброто изживяване, но бих попитал „мислили ли сте да разширите капацитета си, като овластите повече от своите потребители?“

Съкращаването на хиляди ИТ служители на големите технологични компании през последните седмици може на пръв поглед да изглежда като мрачна тенденция. Но, според Макларти, компаниите от други сектори може да видят съкращенията като възможност да наваксат. Сега те са в състояние „да скочат напред по отношение на собствените си цифрови технологични трансформация и като цяло по отношение на ребалансиране на индустрията“.

Коментар