Като собственик на най-големите запаси на никел в света и предвид местната забрана за износ на никелова руда, Индонезия има всички изгледи да се превърне в незаменим играч в индустрията за електрически превозни средства.
Само за три години Индонезия подписа повече от дузина договори на стойност над 15 милиарда долара за производство на батерии и електрически превозни средства в страната с играчи от индустрията като Hyundai Motor, LG Group и Foxconn. Сега на ред са разговори с Tesla.
Президентът Джоко Видодо направи всичко възможно, за да убеди главния изпълнителен директор Илон Мъск да произвежда електрически превозни средства или батерии в обширния архипелаг в Югоизточна Азия. „Силно съм убеден, че тази индустрия ще расте бързо, много бързо“, каза президентът, известен като Джокови, в интервю миналата седмица.
Индонезия има общо 21 милиона тона доказани запаси със съдържание на никел, според американски проучвания. Това е близо една четвърт от световните запаси.
Страната е добила 1,4 милиона тона никел в периода януари-ноември миналата година, твърди International Nickel Study Group. Това е далеч повече от обемите на втория по големина производител, Филипините, които добиха 290 000 тона през същия период.
Джокови забрани износа на никелова руда през 2020 г., но разреши експорта на никелови продукти с по-висока стойност – принуждавайки компаниите да обработват рудата и да произвеждат готов продукт за износ. В резултат, индонезийският износ на обработен никел набъбна до над 30 милиарда долара през 2022 г. Всяко електрическо превозно средство използва до 40 кг никел.
„Индонезийското правителство изгражда цяла верига за създаване на стойност за обслужване на фабриките за електрически превозни средства“, каза Виктор Чин, главен консултант в консултантската фирма за метали CRU. „Определено има смисъл Tesla да обмисля партньорство с Индонезия, както за гигафабрика, така и за производство на автомобили“.
В допълнение към това Джокови заяви, че износът на никел може да нарасне 200 пъти спрямо нивата от преди забраната, ако страната успее да изгради екосистема за електрически превозни средства. Прогнозите в бранша са, че се задава 44% скок в търсенето на никел до 2030 г. спрямо нивата от 2022 г. поради голямото търсене на батерии, предназначени за електрически превозни средства.
Джокови не посочи времеви рамки за очаквания ръст на износа, но каза, че Индонезия се стреми да създаде интегрирана верига за доставки на батерии за електрически превозни средства до 2027 г. Успоредно с това страната се готви да забрани през юни износа на медна руда и боксит. И двете суровини се използват активно в производството на електрически превозни средства.