AI в творчеството: границата напълно се разми

След като AI показа творческите си възможности, светът на изкуството е пред дилема: а сега накъде? (снимка: CC0 Public Domain)

Ловко прилаган, изкуственият разум вече е в състояние да твори по начин, неразличим от човешкия талант. Писатели, издатели, художници и други творци признават, че не са наясно какво следва оттук нататък.

Че някои творби, създадени с помощта на AI, вземат награди за творчество, вече не е изненада за никого. Но сферата на изкуството се тресе постоянно и нездраво заради нашествието на изкуствения ум.

Забрана за не-човешки истории

Преди броени дни редакторът на известното научно-фантастично издание Clarkesworld Magazine обяви, че временно прекратява приемането и разглеждането на новоподадени разкази истории. Причината – огромното увеличение на текстове, генерирани от машинни алгоритми и изпратени до изданието.

В график, споделена в Twitter, редакторът Нийл Кларк отчете броя на забранените писатели, които изпращат плагиатствани или машинно генерирани истории. Числата възлизат на общо 500 за февруари. За сравнение, през януари са били малко над 100, а през октомври 2022 г. са били едва 25. Увеличението съвпада с пускането на ChatGPT на 30 ноември 2022 г.

От 2006 г. Clarkesworld публикува творби на автори на научна фантастика. Сред писателите изданието е добре известно с това, че има отворен процес на приемане на предложения и обикновено плаща добре. На страницата си за изявления публикацията пише: „В момента не разглеждаме истории, написани в съавторство или подпомогнати от AI“. Това обаче не е попречило на драстичното нарастване на броя на подадените текстове, написани от ботове.

Проблемът със съдържанието, създадено от AI, не е уникален за Clarkesworld. Наскоро Reuters написа статия за възхода на електронните книги, генерирани от AI, в Amazon. Изданието идентифицира над 200 електронни книги в магазина на Amazon Kindle, които посочват ChatGPT като автор или съавтор.

Като истинска снимка

Междувременно Джос Ейвъри, фотограф с над 26 000 последователи в Instagram, призна, че неговите зашеметяващи фотопортрети на хора всъщност изобщо не са човешко дело.

През последните няколко месеца Ейвъри публикува поредица портрети, заради които широката публика „ахна“. И докато като все повече фенове възхваляват майсторските му фотографски умения, творецът се почувства задължен да признае, че образите не са негово фотографско дело.

„[Моят акаунт в Instagram] нарасна до близо 12 хиляди последователи от октомври – повече отколкото очаквах“, написа Ейвъри. „Там публикувам портрети, генерирани от AI, завършени от мен на ръка. Вероятно над 95% от последователите не осъзнават това. Бих искал да си призная чистосърдечно“.

Ейвъри подчертава, че въпреки че изображенията му не са истински снимки (с изключение на две, казва той), те все пак изискват голяма доза артистичност и ретуш от негова страна, за да изглеждат фотореалистични.

Първоначално скептик към изкуствения интелект, Ейвъри решил да го тества с дългосрочно намерение. „Първоначалната ми цел беше да заблудя хората, за да покажа творчество от AI, и след това да напиша статия за него. Но сега това се превърна в артистичен подход. Моите възгледи се промениха“.

Скоро след стартирането на поредицата на Ейвъри в Instagram през октомври започнали да валят възторжени коментари за фалшивите му снимки. „Всичко, което мога да кажа е: Вашето изкуство е уникално, много ценно; Вие всъщност разказвате блестящи истории на зрителя, използвайки своите фотоапарати“, гласи един коментар от зрител от преди четири седмици.

Известно време Ейвъри прикривал как как е създал изображенията. Понякога казвал на хората, че творбите му са действителни снимки, дори описвал какъв вид камера е използвал, за да ги създаде (примерно „Nikon D810 с 24 -70 мм обектив“). Но чувството за вина започнало да се натрупва с нарастването на популярността му.

И сега накъде?

„Нямаме решение на проблема. Имаме някои идеи за минимизирането му, но проблемът не изчезва. Детекторите са ненадеждни“, казва Кларк, редакторът на списанието за фантастика. „Различните инструменти на трети страни за потвърждаване на достоверността са по-скъпи, отколкото списанията могат да си позволят, и обикновено имат „дупки“ в някои области.“

Казва, че има техническа възможност да въведе система, която позволява подаването на материали само от автори, които са писали за списанието и по-рано. Освен, че това не е гаранция за неизползване на AI, то на практика би блокирало навлизането на нови автори, което не е приемливо точно за такова списание. Новите творци са съществена част от писателската екосистема и нейното бъдеще.

„Проблемът няма да изчезне от само себе си и аз нямам решение“, написа Кларк в блог-публикация миналата сряда.

„Честно казано, не съм напълно сигурен как да продължа“, каза и Ейвъри в интервю пред Ars Technica. Броят на последователите му е набъбнал значително и творецът определено не иска да съсипе тази общност. „Реакцията на Instagram общността ме свари неподготвен. Отхвърлянето на 15 хиляди последователи не е лесно. А и крайният арт продукт резонира с хората“.

Коментар