Надежди и съмнения около новата професия – AI промпт-инженер

Някои автори на съдържание очакват бумът на AI да намали цената на труда им, а други прогнозират поскъпване на услугите за писане (снимка: CC0 Public Domain)

Не всички, които наблюдават бума на новата професия „промпт-инженер“, са във възторг от тенденцията. Наред с ползите, отчитани от някои творци на свободна практика, може да има и негативи, предупреждават писатели и AI специалисти.

В първата част от тази поредица вече стана дума, че новата професия „промпт-инженер“ е очаровала някои творци, работещи на свободна практика, и безпощадно е отнела клиентите на други. Така или иначе тя има едно ключово предимство: не е нужен технически опит. Вместо това се изискват усет, творческа интуиция.

Ще успеят любопитните

Този, който борави с езикови модели, трябва да е ловък майстор в боравенето с езика. Този, който създава подкани за генериране на изображения, трябва да има богато образно мислене. Ценно е да има „интензивен аналитичен подход“, но и креативност. Нестандартното мислене е голям плюс.

„В същото време трябва да сте от типа хора, които са готови вманиачено да изпробват множество вариации на едно и също нещо, отново и отново, за да видите дали можете да го направите още по-добре,“ казва Анна Бърнстейн, промпт-инженер в стартъп фирма, боравеща с GPT.

Анна е сред хората, които са усетили, че добавяйки в биографията си етикета „промпт-инженер“, човек може да си намери работа по-бързо и за по-добри пари. Не само тя. Тод Норем, автор на свободна практика, е привлечен към новата професия, след като забелязал, че много хора с талант за писане експериментират с нея.

Подобно на Бърнстейн и Норем смята, че да си промпт-инженер означава по-скоро да станеш „експерт“ в това да се адаптираш към новите, големи езикови модели и алгоритми за генериране на съдържание, така че да използваш максимума от техния потенциал – а не да имаш статичен набор от „твърди“ умения.

„Най-добре се чувствам, когато се уча. Не мога да се сетя за по-вълнуващо нещо, в което да участвам. Виждам AI като мощен инструмент, който непрекъснато се променя. Искам да съм в крак с това“, казва той. „Мисля, че трябва да си дълбоко любопитен човек, за да успееш. За мен е очарователно, че тази технология съществува и за да успеете, трябва да разберете как тя се самообучава и обработва подкани“.

Начин да изпъкнеш

Норем смята, че възможността да овладее и включи промпт-инженерство в работата си като писател ще му позволи да изпъкне повече, ще му даде повече сигурност в работата. „Рекламната индустрия е печално известна със съкращенията и с краткия престой на хората в различните компании. Мисля, че ще има повече стабилност благодарение на промяната“, казва Норем. „Тези, които приемат AI, ще успеят – и приходите няма д закъснеят“.

Но подобна позиция все още изисква много човешка креативност, убеден е Джон Бенедикт, копирайтър на свободна практика. Той подчертава, че предишните му умения и опит като автор все още се ценят и прилагат, дори когато използва AI, така че не може да се говори за замяна на човека с машината.

„Промпт-инженерството, доколкото мога да преценя, е творческо направление, но където вашите младши творчески екипи са изкуствени“, казва Бенедикт. „Така че човешките творци, макар и скъпи като време и пари, все още са единствените, изключителни притежатели на единственото умение, което има значение: да познаеш доброто, когато го видиш“.

AI като повсеместен инструмент

Не всеки писател обаче вижда добавена стойност в това да си окачиш титлата „промпт-инженер“ в биографията. Дейвид Морело, автор на съдържание и копирайтър, смята, че AI несъмнено ще намали стойността на търсенето на традиционно писане на съдържание от хора. Въпреки това Морело вижда AI като повсеместен инструмент, част от многото приложения, които авторите така или иначе вече използват. Казва, че от всекиго скоро ще се очаква да използва AI като инструмент, за да остане конкурентоспособен.

„Писателите не рекламират способността си да боравят с компютър – това е просто даденост. След като AI бъде включен в текстообработващите програми и всяко друго приложение под слънцето, използването му ще стане прието и очаквано“, казва Морело. „Авторите на съдържание, които решат да се нарекат „промпт-инженери“, ще се откроят по негативен начин, защото ще се предполага, че тяхното съдържание е 100% генерирано от AI, и това ще намали цената му“.

Морело, който основно пише статии на поискване, иска да придаде по-голяма тежест на името си, за да се открои по време на бума на AI творчеството. „Мисълта ми е, че клиентите, фокусирани върху SEO, за които обикновено пиша, все повече ще търсят утвърдени писатели с подходящ опит в индустрията и с експертиза, за да отговорят на новите E-E-A-T изисквания на Google“, казва той, имайки предвид метода на компанията за оценка в нейната система за класиране при търсене.

Твърде много шум

„Освен това сега наблягам повече на своите умения за уеб-разработка и стратегии за съдържание, опитвайки се да демонстрирам способността си да се справям с производството на съдържание от край до край“, споделя Морело.

Изследователите на AI също се противопоставят на сегашния шум около новата роля. Мнозина вярват, че новата професия не е нещо, което трайно ще остане в кариерния свят. Итън Молик, професор в школата Уартън при Университета на Пенсилвания, написа в Twitter, че с напредването на AI ще става по-лесно да се формулират подкани за създаване на висококачествено съдържание.

„Определено смятам, че има твърде много шум около убеждението, че AI ще замени хората – той по никакъв начин няма да накара инженерите да заменят човешките писатели или поети, защото езиковите модели нямат цялата креативност и дълбочина, които хората притежават“, казва Саша Лучиони, изследовател на AI в HuggingFace.

И макар да е вярно, че изкуственият интелект и автоматизацията вече създават големи промени в начина на работа на хората в производството, Лучиони отбелязва, че не е в интерес на компаниите, които правят тези модели, хората масово да вярват, че AI напълно ще замени цели части от пазара на труда.

„Бих казал, че художниците и авторите могат да се научат да използват тези инструменти, за да си помогнат в скучните части от работата – описване на сцени или генериране на описания – но те не трябва да ги възприемат като заплаха за таланта си“, добавя Лучиони.

„Е, разбира се, хората, които правят тези модели, ще кажат обратното! Но аз считам това повече за маркетинг, чиято цел е да накара хората да използват техния продукт, а не истинска оценка за въздействието на AI върху труда”, заключава той.

Коментар