IBM пусна в действие нова платформа watsonx, която ще помогне на компании от различен мащаб да интегрират изкуствения интелект в своя бизнес. Този ход на ИТ гиганта идва на фона на шеметния успех на бота ChatGPT.
Компаниите могат да използват платформата watsonx за обучение и внедряване на своите AI системи, автоматично генериране на код чрез заявки на естествен език и използване на големи езикови модели за различни цели, като създаване на формули за химикали или моделиране на изменението на климата.
IBM описва watsonx като готова платформа за изкуствен интелект и данни, предназначена да „умножи въздействието на AI върху вашия бизнес”. Платформата се състои от три мощни компонента:
- студио watsonx.ai за създаване на нови базови модели, генеративен AI и машинно обучение;
- универсално хранилище на данни watsonx.data, което осигурява гъвкавост и производителност;
- набор от инструменти watsonx.governance, който позволява създаване на работни процеси с изкуствен интелект, изградени с отчетност и прозрачност.
Пускането на платформата идва повече от десетилетие, след като суперкомпютърът IBM Watson с AI система привлече вниманието, печелейки шоуто за игри Jeopardy. Тогава IBM твърдеше, че Watson може да „научава” и обработва човешки език, но високата му цена затрудняваше компаниите да го използват.
Внезапният успех на бота ChatGPT насочи фокуса на IBM към внедряването на AI в компаниите. Този път ниската цена за внедряване на големи езикови AI модели означава, че шансовете за успех са високи, коментира изпълнителният директор на IBM Арвинд Кришна в навечерието на годишната конференция Think.
„Когато нещо стане 100 пъти по-евтино, това наистина създава напълно различна привлекателност. Първото препятствие за създаване на модел е голямо, но след като го направите, адаптирането на този модел за стотици или хиляди различни задачи е много лесно и дори аматьор може да го направи”, каза Кришна, цитиран от Ройтерс.
По неговите думи, през следващите години изкуственият интелект може да намали определени работни места в офиса на IBM. „Това не означава, че общата заетост намалява. Това дава възможност да се инвестира много повече в дейности, създаващи стойност. Наехме повече хора, отколкото съкратихме, защото наемаме в райони, където търсенето от нашите клиенти е много по-голямо”, коментира Кришна медийни публикации, че IBM спира наемането и ще замени хиляди работни места с AI.
Мениджърът подчерта, че IBM използва по-отворена екосистема и си партнира с центъра за разработка на AI софтуер с отворен код Hugging Face.