AI-съдържание се намеси на изборите в Турция

Липсата на обективни, независими медии е благодатна почва за появата на изборни майсторски фалшификати в социалните мрежи (снимка: CC0 Public Domain)

Сега, когато изборите в Турция вече са факт, можем да говорим за това, с което те се оказаха прецедент: влиянието на AI-съдържанието. Подвеждащо, генерирано от изкуствен интелект, то може да преобърне нагласите на избирателите, казват AI експертите. Президентските избори в Турция в неделя са първите големи избори, които се изправиха пред това предизвикателство.

Турските интернет потребители бяха изненадани да открият, че Кемал Кълъчдароглу, основният съперник на президента Реджеп Тайип Ердоган на изборите в неделя, говори перфектен английски във видео, публикувано онлайн преди малко над две седмици. Но малко след появата му независимият турски уебсайт за проверка на фактите Teyit разкри, че видеото е изфабрикувано от AI. Според Teyit, което означава „потвърждение“ на турски, видеото е генерирано от AI и не е имало за цел да заблуди никого.

„Непрекъснато експериментирам с AI, за да науча за нови функционалности. Създадох гласа на Кемал Кълъчдароглу чрез AI и го използвах за английска версия на речта му за кандидатурата му“, каза @ytc06, първият потребител в Twitter, споделил видеото с 11-те си последователи. То обаче плъзна като вирус.

Бумът на генеративните AI и свободният достъп до тях пораждат подобни ситуации, според специалиста по майсторски фалшификати Хенри Айдер. „Когато нещо, предназначено да бъде шега, бъде извадено от контекста, то може да се сбърка с нещо истинско, особено ако говорите на публика, която има определени пристрастия“, каза Айдер пред Euronews Next. „Известните личности и политиците са на прицел, защото говорят много пред камерите, стоят неподвижни и гледат право в обектива. Тази форма на видео е по-лесна за манипулиране, отколкото ако хората се движат и профилът им се променя“, обясни той.

Наводнение с дийпфейкове

В същия ден, в който беше публикувано фалшивото видео, на което кандидатът говори на английски – което най-вече му спечели поддръжници – Кълъчдароглу предупреди своите последователи в социалните медии за възможна намеса в изборите. Той направи паралел със случая с Cambridge Analytica, имайки предвид неразрешеното използване на лични данни и целенасочената кампания в социалните медии за промяна на президентските избори в САЩ през 2016 г.

Изборите в Турция са от особена важност и могат да сложат край на 20-годишното управление на Ердоган и тотално да променят политическия пейзаж на страната. И едновременно с това са първите големи избори, случващи се след бума н генеративните AI от последните месеци.

През последните няколко месеца Teyit е засипан с вълна от подправено съдържание. Сайтът развенча над 150 противоречиви твърдения, свързани с изборите. Осем от тях се появиха на 10 май. Много от тях бяха майсторски фалшификати, предназначени да подведат читателите, като обвиняват някой от кандидатите в тероризъм и безобразия.

„Лесно е да разпознаете този вид съдържание, което е фалшиво. Но не е лесно за хората, които вече не мислят критично“, казва турският експерт по изкуствен интелект Джем Сай. Това е благодатна почва за машинации, когато обществото е силно поляризирано, както се случва по време на избори.

Навярно най-голямата жертва на генеративните AI е друг кандидат за президент, Мухарем Индже, който отпадна от надпреварата малко преди изборите след пускането на предполагаем секс-запис, за който кандидатът каза, че е майсторски фалшификат. Основателят и лидер на лявоцентристката, светска и националистическа Народна партия, който беше основен съперник на Ердоган на изборите през 2018 г., каза, че е претърпял „политическо убийство“ по време на тазгодишната кампания.

„Това, което видях през последните 45 дни, не съм го виждал никога през последните 45 години“, каза Индже в речта си при оттеглянето си. „Фалшиви видеоклипове, фалшиви снимки… те поставят лицето ми на видео, взето от израелски порно уебсайт“, добави той.

Експертите обаче казват, че има още. Възможни са още по-агресивни тактики буквално в последния момент. „Майсторски фалшификати могат да се използват в деня на изборите с мотивацията да обезсърчат хората да отидат до урните или да повлияят на тяхното решение“, каза Сей. Специфичното в този случай е, че тогава няма „време за проверка“.

Зависими медии

Всичко това навярно нямаше да е толкова зловещо, ако не бе фактът, че почти няма независими медии – картина, която, уви, е факт почти навсякъде по света. И в Турция, както на много други места, мнозинството от медиите са зависими от правителството. Някои, особено най-големите, са под директен контрол.

Това, в съчетание с модерните закони за „борба с дезинформацията“, на практика означава, че много малко издания могат да си позволят да кажат истината. И точно тази „благодатна почва“ позволява на майсторските фалшификати да стават хит, да постигат зашеметяващ успех.

Коментар