Поскъпването на бизнес-софтуера подкопава дигиталната трансформация

Скок на цените на бизнес-софтуера застрашава ИТ бюджетите на потребителските организации (снимка: CC0 Public Domain)

Ръстът в цените на софтуерните лицензи и облачните услуги вече не е проблем само за ИТ мениджърите. Увеличенията са големи и това се превръща в проблем на ниво топ-управление, предупреждава нов изследователски доклад.

Анализът „ITAM insights 2023“ се спира на ключови индустриални тенденции, които се очаква да оформят ИТ пейзажа през годината. Един от изводите в него е за двуцифрено покачване на цените на бизнес-софтуера, значителни промени в договорите за лицензиране на софтуер между доставчиците от „ниво 1“ и сливания и придобивания, които имат пряко въздействие върху купувачите на софтуер.

Променящият се пейзаж в управлението на ИТ активи

„След като няколко големи софтуерни корпорации започнаха да правят големи увеличения на цените, това създава прецедент“, посочи управляващият директор на ITAM Review Рич Гибънс при анонса на доклада за променящия се пейзаж в управлението на ИТ активи.

Става дума за увеличенията на цените на продуктите на Microsoft, Oracle и IBM. Но Гибънс казва, че очаква и Adobe да увеличи лицензионната такса за Acrobat Pro с 40% следващия месец.

Докато индустрията е подложена на макроикономически натиск като повишаване на цените на енергията, някои от големите доставчици на бизнес-технологии се възползват от настоящата ситуация.

„Хиперскейлърите като Microsoft и Amazon говорят за повишени разходи за енергия, но когато софтуерът се хоства локално, цената на лиценза не изглежда особено обвързана с инфлацията“, коментира Гибънс. „Сега е налице чувството, че доставчиците се възползват от макроикономическата ситуация“.

Поскъпване по време на съкращения

Във времена, когато ИТ секторът прави значителни съкращения на персонал, за да намали оперативните разходи, водещите доставчици увеличават и цената на продуктите, които продават на клиентите. „Всички тези ИТ доставчици вдигат цените в същото време, в което правят съкращения“, каза Гибънс.

В анализа се отбелязва, че британските и европейските клиенти на IBM Passport Advantage са засегнати от 24% увеличение на цената. Microsoft обяви „хармонизиране“ на цените, което води до 11% увеличение за онези организации, които плащат в евро. Поддръжката на Oracle отбеляза 8% увеличение на цената, докато SAP увеличи поддръжката с 3,3%.

Бизнесът се нуждае от проактивни мерки

В доклада Гибънс предупреждавa, че нарастващите разходи за софтуер могат да натоварят финансовите ресурси на потребителите, да смутят точността на бюджетирането и потенциално да ограничат инвестициите в критични технологии, необходими на бизнеса.

„За да се справят ефективно с тези предизвикателства, бизнесите трябва да предприемат проактивни мерки като преразглеждане на договори, проучване на алтернативи, преговори с доставчици, оптимизиране на управлението на лицензи и ангажиране в стратегическо планиране“.

Едно от големите увеличения на цените тази година бяха промените на Oracle в лицензирането на Java, което означава, че Java трябва да бъде лицензирана за всеки служител в организацията, а не само за тези, които използват софтуер, базиран на Java.

„Мисля, че времената, в които клиентите сляпо приемаха такива огромни промени, са към своя край. Има алтернативи на Java от трети страни, които са много по-стабилни. Това е проблем не само с лицензирането – то е бизнес-проблем, защото ако вашата версия на Java поскъпне с няколко милиона, това може да повлияе съществено на проектите за цифрова трансформация на цялата ви компания“, казва Гибънс.

ИТ отделите може също да открият, че имат неизползвани софтуерни продукти – набор от неизползвани лицензи или облачни кредити. „Когато изграждате ИТ архитектурата за нов проект, може да се изкушите да ги използвате, тоест да се възползвате от нещо, което вече е закупено. Но това може да има последици в дългосрочен план – подробност, която ИТ лидерите трябва да обмислят“, съветва ITAM Review.

Несигурни времена

Няма съмнение, че всеки бизнес разчита на предвидимостта и сигурността, за да планира бъдещите си проекти, особено що се отнася до разходната част. Ала последните 12 месеца бяха всичко друго, освен сигурни.

„Дори ако оставим настрана политическите събития, количеството промени в самата ИТ индустрия е достатъчно, за да накара хората в заседателната зала да повдигнат вежди“, коментира ситуацията Гибънс.

„Когато сте изправени пред двуцифрено покачване на цените сега и потенциално значително поскъпване в близко бъдеще, поради сеизмични промени в лицензионните условия на основния бизнес-софтуер, това вече не е нещо, за което могат да се тревожат само ИТ мениджърите. Това е грижа на ниво топ-управление“, заключава докладът.

Коментар