Паркингите – най-знойното място в слънчевата енергия

Вместо с ламарини, паркингите може да са покрити с фотоволтаични панели – и ще носят двойна печалба на собствениците си (снимка: CC0 Public Domain)

Все още голяма част от автомобилите в гъсто населените градове се паркират на платени, охранявани и добре стопанисвани терени – паркинги. Някои от тях обаче имат нещо повече от коли и празни места. Огромни масиви от слънчеви панели стоят над автомобилите, върху черни стоманени конструкции, попивайки слънцето и засенчвайки превозните средства отдолу.

Не е нужно човек да е специалист, за да забележи двойната полза от това: площта се използва за генериране на електричество, а и автомобилите са засенчени от жаркото слънце.

Соларните паркинги или карпортове позволяват производство на електричество на място, което е разположено удобно в близост до големи консуматори на ток – съоръжения като например болници, търговски центрове или офиси. Поне така е в момента в повечето градове по света.

Големите навеси от фотоволтаични панели носят и допълнителни предимства, като предпазват автомобилите от дъжд и сняг, макар че обичайно биват подредени в редички под ъгъл и все пак валежите не са изцяло блокирани.

В стремежа си да стимулира производството на чиста енергия, френският Сенат наскоро одобри законопроекти, който прави задължително всички съществуващи и нови паркинги с 80 или повече места да бъдат покрити със слънчеви панели. В много други страни няма подобни норми, но соларните паркинги започват да стават популярни – все по-често се появяват тук-там.

Много фирми се насочват към възобновяеми енергийни източници, за да се опитат да извлекат максимална полза от площта, която стопанисват, и съответно да си намалят разходите в дългосрочен план.

Огромен неоползотворен потенциал

Ако някой се заеме да изчисли фотоволтаичния потенциал на паркингите в градовете, навярно всички ще се окажем изненадани. „Смятаме, че общият потенциал на паркингите и сградите във Великобритания е около 117 GW“, казва проф. Марк Барет от UCL след анализ на британския сграден фонд. „И от тях 11 GW са паркинги“.

За сравнение, в момента Великобритания разполага с общо около 15 GW слънчев капацитет и се нуждае от 40 GW до 2030 г., за да постигне нулевовъглеродните си цели.

Професор Барет отбелязва, че цифрата от 11 GW е консервативна и се основава на оценка от 130 кв. км налични паркинги в страната. Освен това докладът, на който се базират изчисленията, предполага, че всеки отделен паркинг ще бъде покрит със соларен навес само на 50%, а не на 100%.

Както и да го въртим и да го сучем, паркингите са един огромен неоползотворен потенциал за слънчеви панели. Вместо да напича асфалта, слънцето може да напича ексивалентна площ фотоволтаици – и хората постепенно започват да осъзнават разликата. Това е причината, поради която фотоволтаичните фирми из цяла Европа получават все по-вече искания за оферти и възложения за изграждане на соларни навеси.

Още едно предимство

Слънчевите панели на паркингите имат и още едно предимство: могат също да захранват зареждането на електрически превозни средства, паркирани на въпросните места. Това е особено добра идея за офиси, където колите на служителите стоят на фирмения паркинг в продължение на много часове.

Търговските центрове, футболните стадиони, центровете за отдих и кината също са подходящи места, тъй като колите обичайно стоят паркирани там за два часа или повече, тоест позволяват достатъчно време за зареждане.

Предизвикателства

Хубавата тенденция си има своите предизвикателства. Стоманените опори, необходими за монтирането на много слънчеви сенници над терена за автомобили, увеличават цената на проекта. Често е по-евтино фотоволтаиците да се сложат на покривите на големи сгради или директно на земята.

Друго предизвикателство е, че собствениците на паркинги със соларни навеси трябва да монтират ефективно осветление под навеса. Заради засенчването, утрините и вечерите на паркинга ще са по-тъмни, което създава чувство за несигурност у потребителите.

Друг проблем, пред който са изправени много проекти за възобновяема енергия в момента, е липсата на мрежова свързаност. Енергията, генерирана от слънчеви панели, трябва да се подава към електроенергийната мрежа. Но това означава нов вид трасета към електропреносната система, а те от своя страна струват пари и имат нужда от веме за изграждане. Липсата на подходяща мрежова свързаност е причината много ВЕИ проекти в Европа да са на изчакване за включване.

И все пак идеята за соларен паркинг си струва да бъде обмисляна и популяризирана. Това е терен, който така или иначе стои и „бездейства“. Много по-добре е да го впрегнем в полезна работа – двойна или дори тройна, съчетавайки колкото се може повече начини, по които земята може да се използва ефективно.

Коментари по темата: „Паркингите – най-знойното място в слънчевата енергия”

добавете коментар...

  1. Фофу

    Както не ведъж съм казвал, ако се покрият шосетата и паркингите с фотоволтаици. освен генериране на енергия ще има полза, че лятото колите ще са на сянка, при дъжд ще се избегнат много произшествия заради мокрър път, зимата ще се спестят милиони и милиарди в дългосрочен план от намаленото снегопочистване. И отново, при сняг ще се избегнат много произшествия, които се получват дори и при снегопочистване заради останалите хлъзгави слоеве и заледявания.

Коментар