Все по-интензивното сближаване на сателитната технология с клетъчните смартфони и интегрирането на спътниковата свързаност с неназемните комуникационни мрежи в 5G клетъчната екосистема е един от ключовите фактори за бързото разрастване на пазара за сателитна свързаност. Той ще запази високи темпове на растеж до края на десетилетието, според данни на анализаторите от ABI Research и CCS Insight.
ABI Research прогнозира, че сегментът на неназемните мобилни мрежи (НММ или NTN – съкратено от non-terrestrial networks) има потенциала да достигне пазарна стойност от най-малко 18 милиарда долара и до 200 милиона активни връзки до 2031 г. С други думи, пазарът на НММ мобилни комуникации ще галопира с годишен темп на растеж от 59% в периода от 2024 до 2031 г.
Какво обуславя ръста на неназемните мобилни мрежи
Ръстът на приходите в този сектор ще се форсира основно от въвеждането на NR-NTN сателитни услуги, според доклада под заглавие „Ролята на сателитите в 5G: неназемни мобилни мрежи“. Това се очаква да стане около 2026 г. ABI вярва, че потенциалното навлизане на сателитните услуги на НММ в потребителски превозни средства за приложение при спешни случаи, пренос на съобщения, глас и комуникациите с данни ще са ключовият стимул през идните няколко години.
След пускането на 3GPP Release-17 пазарът за „сателит към мобилен телефон“ е набрал значителна инерция. Движещи фактори са серия забележителни анонси на нови продукти, партньорства и услуги. Компании като Apple, Huawei, ZTE, Qualcomm, Motorola, MediaTek, Bullitt, Globalstar, Inmarsat и Iridium са посочени като водещи играчи в областта. Те са сформирали редица стратегически партньорства.
Сътрудничеството обхваща и редица оператори на мобилни мрежи (MNO), които имат за цел да разширят покритието на мрежите си. Като примери се посочват партньорството на T-Mobile със сателитния оператор SpaceX/Starlink за предоставяне на услуги за свързване от сателит към мобилен телефон, докато сателитните оператори AST SpaceMobile и Lynk са създали стратегически съюзи с оператори като Vodafone, Rakuten Mobile, AT&T, Bell Canada, MTN Group, Orange, Zain KSA, Saudi Telecom Company (STC) и Telefónica.
„В момента сателитните комуникационни услуги са фокусирани главно върху специализирани услуги като спешни услуги и съобщения с ниска скорост на предаване на данни“, посочи Виктор Ксу, анализатор на изследванията на сателитните комуникации в ABI Research. „Все пак се очаква сателитните мрежи да включат NR-NTN: базиран на 5G, по-усъвършенстван комуникационен стандарт, и това ще стане през следващите няколко години“.
По думите на Ксу, интегрирането на NR-NTN ще увеличи капацитета и мрежовите възможности, позволявайки повече едновременни потребители и приложения с по-високи скорости на преноса на данни. В резултат на това ще се появят нови възможности и нови сценарии за употреба на сателитната свързаност.
Сателитна свързаност на мобилните телефони
По същото време CCS Insight прогнозира, че до края на 2023 година общо 92 милиона телефона по света ще имат вградена функционалност за сателитни съобщения. Това е значително увеличение спрямо наличните малко под 2 милиона устройства с подобна опция през 2021 г.
Промяната в достъпността, според анализа, се дължи на обвързването на Apple с Globalstar за функцията Emergency SOS в гамата iPhone 14, както и партньорството на Qualcomm с Iridium, което предоставя подобни възможности на телефони с Android.
С интегрирането на сателитна свързаност в мобилни устройства пазарът скоро вече няма да зависи от хардуерни модификации, смятат анализаторите. С комерсиалните услуги, които се очаква да стартират по-късно през 2023 г., новите сателитни съзвездия в ниската околоземна орбита, водени от AST SpaceMobile, Lynk и SpaceX, са готови да работят заедно с наземните мобилни мрежи, за да осигурят сателитна свързаност на всички немодифицирани телефони.
CCS Insight вярва, че тези усъвършенствани сателитни мрежи имат способността да се разрастват, за да доставят услуги за глас и данни, на фона на развитието на съзвездията. Мрежовите оператори ще могат да предлагат тези сателитни услуги като добавки към съществуващи абонаментни пакети, отговаряйки на нарастващото търсене на повсеместна свързаност.
Апетитът идва с яденето и изглежда, че търсенето на подобрена глобална свързаност продължава да нараства, отчита анализаторът. Той прогнозира, че до 2027 г. се очаква 15% от глобалните мобилни абонати да притежават смартфон, който поддържа сателитни съобщения, а допълнителни 10% ще се възползват от сателитни планове, предоставени от техния оператор.
Чрез капитализиране на приходните потоци, генерирани чрез операторите и допълнителните услуги, пазарът на сателитни услуги „директно към устройство“ ще натрупа 18 милиарда долара приходи до 2027 г. Това представлява „огромна възможност“. Аудиторията се изчислява на повече над 4,8 милиарда души.
„Въвеждането на сателитна свързаност в масовия пазар на смартфони бележи крайъгълен камък в телекомуникационната индустрия“, каза Люк Пиърс, старши анализатор в CCS Insight. „Свидетели сме на началото на нова ера, в която сателитните услуги стават неразделна част от ежедневните смартфони“.