Социалните мрежи продължават да ни насъскват

Колкото повече хейтъри имате в социалните канали, толкова повече пари ще правите
(снимка: CC0 Public Domain)

Twitter вече ще плаща на създателите на съдържание за рекламните приходи, спечелени от показания в отговорите на техните публикации. Новината е добра за авторите на текст, но може би не толкова добра за всички останали.

Потребителите, които са се абонирали за Twitter Blue и са натрупали повече от 5 милиона туит импресии всеки месец за последните 3 месеца, имат право да участват в програмата за хонорарите. Според собственика Илон Мъск, първият кръг изплащания ще възлезе на общо 5 милиона долара! Добра сума, нали? Май не е толкова лошо да си автор на съдържание в социалните мрежи.

От това, което някои големи творци споделят в Twitter, плащанията са значителни. Писателят Брайън Красенщайн, който има около 750 000 последователи, твърди, че Twitter му е платил 24 305 долара. Друг автор с псевдоним SK, създател с около 230 000 фенове, твърди, че е спечелил $2236 от Twitter. Политическият коментатор Бени Джонсън, с 1,7 милиона последователи, казва, че е спечелил $9546.

Не може да се отрече, че това са добри суми за дейност, която не изисква много време и усилие. Публикуването в социалните мрежи изглежда лесно. Достатъчно е да имаш гледна точка и колоритен език.

Поетична справедливост

Twitter монетизира рекламите, показвани в отговорите на публикациите. Разбира се, това означава, че създателите ще искат да стимулират потребителите да отговарят на техните туитове, да се „обаждат“ колкото се може повече. Колкото повече отговори, толкова повече показвани на реклами – толкова повече приходи.

Би трябвало това да означава, че авторите на съдържание ще се стремят да вдъхновят разговор, да отворят дискусия. Но, както знаем от платформи като Facebook, екстремните емоции са тези, които водят до най-голяма ангажираност.

С други думи, най-успешни ще са тези, които смогнат да ни накарат да се караме здраво и продължително онлайн. По думите на Фарзад Месбахи в Twitter, „колкото повече хейтъри имате в отговорите си, толкова повече пари ще правите в Twitter“. На което, впрочем, Мъск отговори: „Поетична справедливост“.

Жажда за сензации

Подобно съдържание, което поляризира обществените настроения, обичайно се разпространява широко и бързо из социалните медии. Крайно настроените публикации лесно стават „вирусни“. Тяхната „заразителност“ залага на общата склонност на хората да търсят сензационно, „жълто“ съдържание. Това е неосъзната черта у повечето хора. Те се дразнят от срещата с мнение, противоположно на собственото, и спонтанно се втурват в оборване, аргументиране, убеждаване. Но не само.

Разделение и пари

Всъщност добре познатият принцип „разделяй и владей“ отдавна доминира света на социалните мрежи. Много от тях са работили целенасочено и усилено, за да експлоатират човешката склонност да търсим спор, дебат, взаимно убеждаване. За тази цел работят алгоритмите за препоръки в социалните медии. Освен да ни поднасят съдържание, което „би било интересно“, те влияят на възприятията, въвличайки ни в дискусии с мощна поляризация.

„В момента компаниите за социални медии като Facebook печелят от това, че ни сегментират и ни подават персонализирано съдържание, което едновременно потвърждава и използва нашите пристрастия“, казва Яел Айзенстат, бивш анализатор на ЦРУ, дипломат и служител на Facebook, на конференция на TED през август 2020 г. „Техният финансов резултат (приходите и печалбите – б.р.) зависи от провокирането на силна емоция, която да ни държи ангажирани“.

Това означава, че те целенасочено търсят начин да „възпалят“ мненията, да предизвикат поляризация, да разпалят спор – „до точката, в която намирането на общ език вече не изглежда възможно“, както казва Айзенстат.

Коментар