Най-горещата нова позиция: „ръководител по AI“

ИТ шефове, учени по данните, маркетинг-специалисти, креативни лидери се борят за новата и гореща топ-позиция: ръководител по AI (снимка: CC0 Public Domain)

Може би  изкуственият интелект ще ни отнеме работните места? Много хора все пак се надяват да се измъкнат. Обикновените хора използват AI в работата си, техническите специалисти се ребрандират като експерти по AI. А онези, които са на ръководни позиции, се борят за най-горещата нова позиция: ръководител по AI.

Извън света на технологиите позицията на ръководител по AI почти не съществуваше доскоро. Сега обаче мнозина се борят да грабнат тази титла. Доколкото има статистика, тя е за САЩ и показва, че броят на хората, заемащи ръководни длъжности в сферата на изкуствения интелект, е нараснал три пъти през последните пет години, според данни от LinkedIn. Това е факт напук на цялостната тенденция на намаляване на наемането на технически специалисти като цяло и дори съкращенията неотдавна.

Най-горещата позиция на десетилетието

Длъжностната характеристика на ръководителя по AI може да варира значително в зависимост от компанията. И все пак надеждата е, че тези, които в крайна сметка бъдат назначени да са ръководители на AI проектите, ще направят всичко необходимо за успеха на фирмата – от включване на AI в продуктите до обучаване на служителите как да използват AI в работата си.

Компаниите искат новата роля, за да останат в челните редици на своите индустрии на фона на бързата дигитализация. Е, или поне да ги предпази от изоставане.

„Това е най-горещата позиция за десетилетието – и е абсурдно преувеличена“, казва Питър Кренски, директор и анализатор в Gartner, който е специализиран в управлението на AI таланти.

Като всяко ново нещо в технологиите, AI революцията има оттенъци на „златна треска“ в ново време. Това е една от малкото области, в които компаниите от всички сектори активно харчат парите си. Те виждат изкуствения ум като неизбежно бъдеще и като начин да подобрят финансовия си резултат.

Неясни параметри

В същото време параметрите на длъжността „ръководител по AI“ не са много ясни. Даже никак не са ясни. Настъплението към всъщност може да изглежда опортюнистично.

Работата е там, че изглежда всички са съгласни, че AI е нещо важно и че компаниите се нуждаят от човек, който да движи техните проекти в областта. Но естеството на новите технологии означава, че мнозина не са сигурни какво точно означава това управление – на практика.

Освен това няма как да сме сигурни кой точно трябва да стане ръководител по AI. Може би хората, които работят върху AI от години? Или тези, които са изпробвали всички най-модерни AI разработки и са ги впрегнали в работа? Или пък тези, които познават най-добре собствените продукти/услуги и имат идея как изкуственият ум може да ги „гарнира“?

И, естествено, не сме сигурни колко голяма промяна ще предизвика AI и колко бързо ще се случи тя.

Едно наум

Освен това трябва да имаме едно наум: не винаги великите изобретения носят непременно благополучие. Британските колонизатори създадоха масивна система от канали в Пакистан в крайна сметка с това помогнаха за причиняването на смъртоносната водна криза в страната.

На фона на подобна пъстрота компаниите бързат да наемат своите ръководители по AI. И ако все още нямат подобен експерт, повечето големи фирми са наясно, че скоро ще имат такъв.

Кренски изчислява, че в момента около една четвърт от компаниите от Fortune 2000 имат назначен човек, който да се явява ръководител по AI, на ниво вицепрезидент или дори по-високо. Анализаторът очаква след една година картината да е такава при около 80 процента от въпросните фирми.

Въпреки че позицията ще бъде по-често срещана в по-големите компании – особено тези в света на финансовите услуги, технологиите и производството – той вижда назначаването на „ръководител по AI” да процъфтява и при средни организации и в правителствени агенции.

Шапка, а не роля

Обикновено човекът, който бива назначено, се радва на „готина и секси“ длъжност, казва Кренски. Тя е такава, която – според него – често е „шапка, а не роля“. Най-често хората идват от вече съществуваща технологична лидерска позиция като главен служител по данните или главен информационен директор. Но достъпният характер на генеративните AI инструменти означава, че и други видове експерти могат да надянат тази „шапка“ – например хората с нетехнологични роли като бизнес и маркетинг специалисти.

Заедно с всичко това анализаторите са категорични, че позицията на ръководител по изкуствения интелект ще процъфти, за разлика от всички онези позиции, свързани с Web3. „Това ще бъде роля, която ще няма да изчезне. Това не е преходна роля“, казва Биена Аманат, изпълнителен директор на Института за изкуствен интелект Deloitte.

И все пак това, прави ръководителят по AI, варира в зависимост от типа компания. Като цяло наблюденията над сега действащите позиции сочат, че условно можем да разделим ръководителите по AI на две – едните са в дигиталните компании и работят за включване на технологията в съответните продукти, а другите са в нетехнологичните компании и търсят начини да използват съществуващата AI технология, за да подобрят своите бизнес-модели.

Кренски от Gartner изчислява, че около 80% от ръководителите по AI идват от технологични позиции. Другите 20% идват от съвсем други сфери на действие.

Коментар