TechNews.bg
АктуалноИзкуствен интелектКорпоративниМениджмънтНовини

Стратегията „най-напред AI“ става все по-популярна сред бизнеса

Организациите, достигнали зрялост в използването на AI, включват своите юридически съветници още на етапа на идейното планиране (снимка: CC0 Public Domain)

55% от организациите, които вече са използвали изкуствен интелект, винаги обмислят употребата на AI при всяка промяна или технологично подобрение, според ново проучване на Gartner. Повече от половината организации (52%) съобщават, че рисковите фактори са основното им съображение при оценяване на новите сценарии на използване на AI.

„Стратегията „най-напред AI“ е отличителен белег на зрелостта в употребата на изкуствен разум и двигател за повишена възвръщаемост на инвестициите,“ посочи Ерик Бретену, почетен вицепрезидент и анализатор в Gartner. „Стратегията „AI най-напред“ обаче не означава „само AI“. Докато организациите, които са достатъчно узрели за използването на изкуствен разум, са по-склонни да обмислят мястото на AI във всеки възможен сценарий на употреба, те са също така и по-склонни да претеглят риска като критичен фактор, когато определят дали да продължат“.

Проучването е проведено от октомври до декември 2022 г. сред 622 респонденти от организации, които са внедрили AI. Gartner определя като „зряла в употребата на AI“ организация всяка структура, където са внедрени повече от пет сценария на използване на изкуствен разум, в няколко различни бизнес-звена и в различни процеси, в продуктивна среда, за период от повече от три години.

Ролята на юридическия съветник


Най-значимата отличителна черта, идентифицирана сред организациите, достигнали зрялост в използването на AI, е участието на юридически съветник още на етапа на идейното определяне на използването на AI. Организациите, които са зрели в работата с изкуствен разум, е 3,8 пъти по-вероятно да включат своите правни експерти във фазата на идейното проектиране.

„Налице е доста несигурност около етиката и законността на различните тактики на прилагане на изкуствен разум, както и страх от нарушаване на разпоредбите за поверителността. Организациите, които имат по-голям опит с изкуствен ум, не искат да се окаже, че са прекрачили някоя граница, след като са по-напреднали в процеса на разработване на различни сценарии с използване на AI“, казва Бретену.

Възвръщаемостта

Когато оценяват възвръщаемостта на инвестициите в AI, 52% от организациите, достигали зрялост в работата с изкуствен разум, се фокусират върху комбинация от технически и бизнес-показатели, за да оценят ROI. Този процент е по-нисък при организациите, които са по-малко зрели в използването на AI.

[related-posts]

За оценяването на възвръщаемостта организациите, зрели в в областта на изкуствения интелект, използват бизнес-показатели, пряко свързани с успеха на клиентите си. Освен това 47% от „зрелите“ в проучването на Gartner посочват обслужването на клиентите като една от трите най-съществени бизнес-функции, които се облагодетелстват от удобствата на AI – в сравнение с 34% от останалите.

„Много бизнес- и ИТ лидери се фокусират върху въздействието на AI върху оптимизацията и производителността. Но организациите не постигат просперитет чрез намаляване на разходите“, анализира Бретену. „Организациите, които използват AI технология за привличане и задържане на клиенти, са способни по-ясно да формулират въздействието върху бизнеса. Следователно техните изпълнителни директори са по-ангажирани с новите проекти за AI“, което, според анализатора, още повече спомага за подобряване на обслужването на клиентите и тяхното удовлетворение.


Показатели за успех

Организациите, зрели в работата с AI, също така са по-склонни да дефинират ясни измерители и показатели за успеха на AI проектите си и то доста рано в рамките на жизнения цикъл на AI. 67% от структурите, определени като „зрели в AI“, дефинират тези показатели още по време на идейната фаза при всички случаи на употреба, в сравнение с 44% от организациите, които са по-малко зрели, твърди Gartner.

още от категорията

Изкуствен интелект открива интернет зависимост с 86% точност

TechNews.bg

2026: AI, квантово криптиране и нечовешки идентичности променят киберсигурността

TechNews.bg

7 тенденции в изкуствения интелект през 2026 г.

TechNews.bg

Опасенията за AI балон разлюляват пазарите

TechNews.bg

AI резюметата съсипват труда на кулинарните блогъри

TechNews.bg

AI не се отплаща, но компаниите увеличат разходите си за него

TechNews.bg

Коментари