Как приложенията за доставки заличават границите на здравия разум

Опасно лошото време е благодатно за работещите за доставки по домовете, според уеб-платформите за разнос (снимка: CC0 Public Domain)

Едно приложение за доставка на хранителни стоки по домовете посъветва куриерите, работещи с платформата, да обърнат внимание, че в югоизточната част на САЩ, която беше в разгара на урагана „Идалия“, биха могли да спечелят повече пари от бакшиши от клиенти, ако излязат да доставят по време на урагана. Странният съвет бе разкрит в публикация в Reddit от купувач в сряда.

Става дума за приложението Instacart, а публикацията, споделена в социалната мрежа, представя екранна снимка от апликацията с карта, която показва на купувачите колко далеч е клиентската заявка. Екранната снимка е придружена от банер в долната част на приложението с предложение от Instacart. „Лошо време = добри бакшиши“, гласи банерът.

След изявлението има емоджи с дъждовен облак и емоджи с чанта с пари. „Насърчаваме клиентите да дават по-високи бакшиши, когато се очаква дъжд. Елате онлайн, за да се възползвате, и винаги шофирайте безопасно“.

Картата разкрива, че банерът е представян на клиентите в Южна Каролина – щат, който точно по това време бе под предупреждение за ураган, предупреждение за буря и наблюдение за торнадо. Към този момент местните хора очакваха ветрове със скорост над 170 км/ч и възможно „животозастрашаващо вълнение“.

Цунами от възмущение

Появата на подобна реклама предизвика цунами от възмущение сред потребителите. „Мисля, че предложението е потресаващо и се възползва от това, че хората, особено милениалите и поколението Z, изпитват финансови затруднения в този момент поради инфлацията“, коментира авторът на публикацията в Reddit, възмутен от офертата.

За съжаление това не е първият път, когато голяма онлайн платформа за доставки подтиква куриерите да работят възможно най-усилно по време на екстремни метеорологични условия, въпреки риска за здравето и дори за живота им. Случаят затвърждава впечатлението, че подобни чудовищни изисквания не са единичен случай, а по-скоро тенденция сред големите уеб-базирани системи за обслужване на клиентски заявки по адреси.

Местните медии запитаха Instacart за коментар и, както можеше да се очаква, отговорът бе „социално приемлив“. Говорител на фирмата обясни, че приложението е спряло дейността си във Флорида и Джорджия в сряда, поради урагана, и макар да насърчава клиентите да дават повече бакшиши при неблагоприятни метеорологични условия, безопасността е „първият му приоритет“.

Очертаваща се тенденция

Наблюдателни потребители отбелязаха още, че не за първи път приложението за доставка на храна по домовете предлага на своите купувачи да се възползват от опасното време навън – и да дават на куриерите увеличени бакшиши. Други скорошни публикации в социалните медии показаха подобен банер, отразяващ екстремните горещини, отново с препоръка за поръчки и по-“тлъсти“ ектсра пари за доставчиците.

„Горещо време = по-високи бакшиши“, гласеше банер в една екранна снимка, публикувана по-рано този месец. Тогава заглавието бе последвано от емоджи със слънце. „Насърчаваме клиентите да дават по-висок бакшиш, когато се очакват екстремни горещини. Не забравяйте да използвате хладилни чанти, за да съхранявате нетрайните продукти на хладно“, гласеше препоръката на приложението, придружаваща рекламата.

Изображението бе коментирано от множество потребители, много от които изразяваха нескрито възмущение. Някои едва сдържаха ругатните си, а други запитаха реторично защо приложението призовава клиентите да плащат повече, вместо самата платформа да предостави и „допълнителна компенсация“, за куриерите, работещи по време на есктремните горещини.

Коментар