Следващата надпревара: лазерен сателитен интернет

Като част от проекта Kuiper американската компания Amazon тества оптична междусателитна връзка с помощта на лазерни лъчи (снимка: Amazon)

Гигантът в онлайн търговията Amazon извърши успешен тест на лазерна сателитна комуникация в ниска околоземна орбита. Компанията възнамерява да започне да предоставя услуги за широколентов достъп до интернет през 2024 г.

Като част от проекта Kuiper американската компания тества оптична междусателитна връзка (OISL) в ниска околоземна орбита, при която спътниците обменят информация с помощта на инфрачервени лазерни лъчи, става ясно от официалното съобщение.

Резултатите гарантират, че OISL ще работи на първите сателити, които Amazon планира да изстреля през първата половина на 2024 г., се казва в изявление на компанията.

По време на тестването два прототипа на спътника KuiperSat-1 и KuiperSat-2 са предавали информация със скорост 100 Gbit/s един на друг на разстояние от почти 1000 км в рамките на един час с помощта на лазерни лъчи. Първоначалните данни показват, че мрежата ще може да поддържа комуникации между няколко сателита едновременно.

Сателитните прототипи са изстреляни през октомври 2023 г., за да може Amazon да тества технологията си в космокса, съобщи Ройтерс. Гигантът в електронната търговия и уеб услугите планира да разположи още 3200 сателита през следващите няколко години и да предложи широколентов достъп до интернет за целия свят.

Използването на лазери в космоса има голям потенциал, тъй като липсата на атмосферни смущения позволява високоскоростен трансфер на данни. С помощта на OISL данните се предават около 30% по-бързо отколкото по наземни оптични кабели, казват от Amazon.

Освен това технологията дава възможност за осигуряване на непрекъснати комуникации на места, където не е възможно да се поставят наземни базови станции. Amazon дава за пример кораб в средата на океана и самолет, извършващ трансатлантически полет.

Тестването на междусателитна лазерна комуникация вече се извършва от американската компания SpaceX, която предоставя сателитен интернет Starlink и планира да изведе почти 5 хиляди сателита в орбита.

Възможността за директно получаване на данни чрез лазерен лъч от френския сателит Spot-4 за дистанционно наблюдение на Земята беше демонстрирана през 2001 г. от сателита Artemis, построен от Европейската космическа агенция.

През 2022 г. китайското издание South China Morning Post съобщи за разработването на сателитна лазерна комуникационна система от учени от Пекин.

Amazon обяви проекта Kuiper през 2019 г. и обеща да инвестира 10 милиарда долара в него. По-рано главният изпълнителен директор на компанията, Джеф Безос, обяви намерението си да инвестира 2,5 милиарда долара в изграждане на ракетата-носител, способна да доставя сателити и хора в орбита. За да направи това, бизнесменът планира да продава акции на компанията на стойност 1 милиард долара годишно и да инвестира в своята аерокосмическа компания Blue Origin.

През 2018 г. Безос разшири космическите си амбиции и обяви планове да превърне Луната в основен център на тежката промишленост, за да запази ресурсите на Земята. За да реализира този проект, Blue Origin предложи публично-частно партньорство на Националната администрация по аеронавтика и изследване на космоса (НАСА).

Като част от партньорството с НАСА беше планирано изграждане на спускаем апарат, с помощта на който до средата на десетилетието трябва да започне изследване на възможността за организиране на производство и осигуряване на условия за човешки живот на Луната.

Коментар