САЩ налагат технология против нетрезво шофиране

Очаква се до ноември 2024 г. САЩ да въведат закон, който изисква автомобилите да са оборудвани с технология за разпознаване на нетрезво състояние на водача (снимка: CC0 Public Domain)

Скоро автомобилните производители, които работят на американския пазар, ще бъдат задължени да оборудват колите си с технология за засичане на нетрезво състояние на водача. Технологията би трябвало да прави невъзможно стартирането на двигателя при регистриране на наличие на алкохол в организма.

През декември американските регулаторни органи, отговорни за автомобилната безопасност, обявиха, че са започнали процес, който в крайна сметка цели да принуди производителите на автомобили да въведат нова технология, пречеща на нетрезвите шофьори да подкарат колите си.

Законодателно предложение

Националната администрация за безопасност на движението по пътищата (NHTSA) издаде „предварително известие“ за законодателно предложение, с което да започне да събира информация и обществени коментари за това как да се разработи, законово да се изисква и да се внедри технология, която пречи на хора в нетрезво състояние да подкарат превозните си средства.

„Моля, представете най-добрите си идеи, своите изследвания – нека се обединим, за да напреднем възможно най-бързо със следващата технология за предотвратяване на шофирането в нетрезво състояние“, каза заместник-секретарят по транспорта Поли Тротенберг.

Регулаторната стъпка обобщава съществуващите изследвания и уточнява какъв технологичен напредък ще е необходим за завършването на разпоредбите и възможностите за потенциални правила, цитирайки „откриване на съдържание на алкохол в кръвта, откриване на увреждане (чрез наблюдение на водача) или комбинация от двете“.

Този регулаторен процес започна още през 2021 г., когато Конгресът на САЩ нареди на NHTSA да наложи „пасивна технология“, с която да се опита да попречи на пияните да седнат зад волана. Сега амбицията на американските регулатори е новата норма да стане факт до ноември 2024 г., ако – разбира се – се докаже, че технологията е достатъчно зряла и готова за масово въвеждане.

Възможни технологии

Редица технологии, които в момента се разработват, биха могли да отговорят на изискванията. Някои от тях са базирани на газов анализ на издишан въздух. Други работят чрез сензори, предназначени за докосване. Трети потенциален вариант е използването на камери за наблюдение на движенията на очите, чрез което – поне на теория – би могло да се определи дали водачите са в нетрезво състояние.

В САЩ някои присъди на водачи, осъдени за шофиране в нетрезво състояние, изискват от осъдените да инсталират дрегер в колите си, който да блокира запалването на автомобила, ако бъде открит алкохол у шофьора. Все пак регулаторите казват, че е малко вероятно бъдещата повсеместна технология да бъде „толкова натрапчива“, колкото изискването да се „духа“ всеки път.

Стъпите на американските регулатори поставят въпроса дали през настоящата година в САЩ вече ще се появят коли с волан, способен на откриване на алкохол при потеглянето. Някои публикации в местни медии загатват, че новата технология може да се появи най-напред в т.нар. споделени автомобили от типа колите от мрежата на Uber.

Ще работи ли безпроблемно

В съобщението на щатската пътна агенция се казва, че регулаторите непременно трябва да бъдат сигурни, че технологията ще работи гладко и безпроблемно, преди да бъде изисквана като нещо задължително за всички автомобили. Едва след това може да се определи като задължителна. Тогава на производителите на автомобили ще се дадат поне три години, за да я внедрят.

„Опитваме се да разберем дали можем да го направим, дали технологията съществува във вид, в който ще работи безпроблемно всеки път“, каза Ан Карлсън, действащ администратор на NHTSA. Според Карлсън, че възприемането на технологията сред обществото ще зависи от нейната презицност и безотказност.

„В САЩ има по 1 милиард пътувания дневно; ако технологията е 99,9% точна, това означава, че можем да имаме 1 милион фалшиви позитиви“, казва Карлсън. Това не е допустимо.

Мярката, предложена от американската пътна агенция, бе приветствана от местните организации на пострадалите от пътно-транспортни произшествия. Групата „Майки срещу шофирането в нетрезво състояние“ каза, че е „много доволна“ от стартирането на регулаторния процес.

Коментар