Студът срещу Tesla: зарядни станции стават „автомобилни гробища”

Студеното време разкри някои неудобства на електромобилите Tesla
(снимка: CC0 Public Domain)

Студеното време, с което се сблъскаха жителите в някои региони на САЩ, помогна да се разкрият недостатъците на електрическите превозни средства, по-специално на автомобилите Tesla.

Обществените зарядни станции на Tesla в Оук Брук близо до Чикаго (Илинойс, САЩ) се превърнаха в „автомобилни гробища” през миналата седмица, според съобщения в местните медии, на които се позовава публикация на The Register.

Десетки електромобили са замръзнали на дълги опашки на станциите Tesla Supercharger в Оук Брук и някои райони на Чикаго. Оказва се, че те не работят добре на студа. След като не успели да заредят при минусови температури, някои шофьори предпочели да изоставят своите автомобили на произвола на съдбата и да прибягнат до алтернативни методи за придвижване в населеното място и извън него.

Междувременно, неблагоприятните климатични условия повлияха и на процеса на разработка на Linux ядрото. Снежната буря, която удари Портланд (Орегон, САЩ), принуди Линус Торвалдс да отложи началото на приемането на корекции с функционални промени за бъдещото ядро ​​Linux 6.8.

Препоръки и грешки

Марк Билек, говорител на Чикагската автомобилна търговска асоциация (CATA), коментира, че неопитните шофьори са пропуснали важна точка: в студено време електрическа кола като Tesla не може просто да бъде включена в зарядно устройство и да очаква обичайните резултати. При такива условия тяговата литиево-йонна батерия трябва да се загрее предварително, докато достигне оптималната температура, която е необходима за преминаване в режим на бързо зареждане.

Официалното ръководство на Tesla Model S препоръчва да започнете предварителната подготовка на автомобила в студено време 30-45 минути преди планираното пътуване, в зависимост от околната температура.

Документът предписва също пътуване 30-45 минути до станцията за зареждане при неблагоприятни метеорологични условия. Ако изминаването на разстоянието до обекта отнема по-малко време, се препоръчва предварително загряване на батерията.

Когато Tesla не е в движение при температури под нулата, производителят съветва да оставите електромобила свързан със зарядното устройство, за да предотвратите временно намаляване на максималния пробег с едно зареждане на батерията.

Ако батерията е „замръзнала” (това състояние се обозначава с иконата във вид на синя снежинка на таблото на автомобила), ефективността на процесите на регенеративно спиране, ускорение и зареждане може да бъде намалена, се казва в ръководството.

Защо студът влияе толкова много на батерията?

При ниски температури на околната среда течният електролит, който пълни акумулаторните клетки на електрическото превозно средство, се сгъстява. В резултат на това, процесът на прехвърляне на йони от един електрод към друг през електролита се забавя – вътрешното съпротивление на батерията се увеличава, което от своя страна води до по-бързо разреждане или намалена ефективност на зареждане.

Този негативен ефект може да бъде смекчен чрез нагряване на батерията, но при автомобили като Tesla основният източник на топлина е самата батерия. С други думи, за да заредите батерия на електрическо превозно средство, трябва да изразходите част от съществуващия заряд, което може да е непрактично при определени обстоятелства.

Специалистите полагат известни усилия за борба с този проблем. Така например, South 8 Technologies вижда спасение в електролита, синтезиран от втечнен газ, който според маркетинговите материали на компанията осигурява работа на батерията в температурен диапазон от -60 до +60 градуса по Целзий.

Южнокорейската компания LG Chem разработва електродни материали за батерии, които се очаква да намалят времето, необходимо за пълно зареждане, и да подобрят работата на колите при екстремни температури.

През ноември 2023 г. специалисти от японската компания Koike и Националния институт за напреднали индустриални науки и технологии (AIST, Япония) съобщиха, че са разработили материал, който ще направи възможно създаването на твърдотелни батерии с рекорден експлоатационен живот. Този материал може да намери приложение в производството на батерии за електрически превозни средства, макар и в по-далечно бъдеще.

Коментар