Глобалният пазар на електронни системи за събиране на пътни такси беше оценен на 10,1 милиарда щатски долара за 2024 г. и се очаква да достигне 14,7 милиарда долара до 2029 г. Това не е голям ръст на годишна база – около 7,9% за прогнозния период, но значението на този род системи ще нараства заради нуждата от намаляване на задръстванията и справяне с пътните инциденти, при които загиват хора.
Нарастването на търсенето на електронни системи за събиране на пътни такси се дължи на спешната необходимост от намаляване на задръстванията, подчертават анализаторите от Markets and Markets, чиято е прогнозата. Ключови за постигането на целта ще са силната държавна подкрепа чрез финансиране и инвестиции за внедряването на усъвършенствани решения за таксуване и голямото удобство поради автоматизираните възможности за плащане.
По магистралите най-вече
Свикнали сме да асоциираме понятието „тол-система“ с пропусквателните пунктове за плащане по магистралите. Този сегмент от пазара ще продължи да има ключова роля – на него ще се полагат близо 91% от пазара на електронни системи за събиране на пътни такси до 2029 г. Магистралите са основно средство за бързо и ефективно придвижване от едно място до друго.
Превозните средства се движат с висока скорост по магистралите, а високоскоростният трафик също може да създава определени предизвикателства. Следователно безопасността е от решаващо значение по пътищата, проектирани и конструирани за високоскоростно пътуване. Колкото повече информация в реално време получават шофьорите за текущата пътна обстановка, толкова по-безопасни са пътищата, докато хората шофират.
Ръст при бек-офис системите и услугите
За да съществуват пропусквателните тол-пунктове по магистралите, зад тях се крие значителна инфраструктура, която събира и обработва данните. Именно бек-офис системите и свързаните с тях услуги ще бележат най-голям ръст през идните пет години.
Бек-офис услугите за интеграция и правоприлагане включват обслужването на тол-пунктовете. Те събират транзакционни данни от всички видове ленти, обобщават данни, генерират отчети и изтеглят файлове, предоставящи подробности относно таксите, графици за таксуване и списъци със статус спрямо регистрираните транспондери. Бек-офис операциите включват управление на плащания, направени чрез общи методи на плащане, баркод системи, онлайн режими, дигитални методи на плащане, RFID и др.
RFID остава доминираща технология
RFID сегментът представлява най-големият пазарен дял от близо 64% в периода до 2029 г., според анализаторите. RFID технологията използва радиочестотни електромагнитни полета за идентифициране на обектите, които носят RFID етикети. Технологията се използва за електронна идентификация, проследяване и съхраняване на информация чрез етикетиране.
Двупосочните радиопредаватели/приемници изпращат сигнал до етикета и четат неговия отговор. По този начин RFID четците „сканират“ превозните средства и изпращат информацията до базата данни за съхранение. RFID е утвърдената технология за електронно събиране на пътни такси поради ниските си оперативни разходи и тя ще продължи да доминира, предвиждат Markets and Markets.
Регионални тенденции
Азиатско-тихоокеанският регион държи най-големия дял (~32%) в индустрията за електронно събиране на пътни такси през 2029 г. Азиатско-тихоокеанският регион е един от най-важните пазари с висок потенциал за внедряване на електронни системи за събиране на пътни такси.
В повечето страни в Азиатско-тихоокеанския регион внедряванията са на ранен етап на приемане на решения за електронно събиране на пътни такси. Бързата урбанизация и индустриализация и силната правителствена подкрепа за развитието на инфраструктурата подклаждат развитието на проектите за електронни системи за събиране на пътни такси.
Нарастването на градското население означава повече задръствания, което от своя страна увеличава броя на произшествията – нерядко завършващи с човешка смърт – и влошава околната среда. Тъй като и двете тенденции са силно нежелани, стремежът на местните власти да ги ограничи ще доведе до насърчаване на внедряванията на електронни тол-системи.