Американската компания Meta предлага на регулаторите в ЕС да направи абонамента за социалните мрежи Facebook и Instagram без реклами по-евтин за потребителите в региона, според източници, на които се позовава публикация на Ройтерс.
Абонаментът без реклами за Facebook и Instagram в ЕС може да струва около 40% по-малко в близко бъдеще. Гигантът на социалните медии Meta е предложил да намали цената на абонамента си от €9,99 на €5,99, за да отговори на опасенията на европейските регулатори.
„От известно време искахме да ускорим този процес, защото трябва да стигнем до стабилно състояние. Затова предложихме да намалим цената от 9,99 на 5,99 евро за един акаунт и 4 евро за всички допълнителни акаунти”, каза адвокатът на Meta Тим Ламб по време на изслушване в Европейската комисия.
„Това е най-ниският край на диапазона, който всеки разумен човек трябва да плаща за услуги с такова качество, и мисля, че това е сериозна оферта. Регулаторната несигурност в момента е налице и трябва бързо да се уталожи”, допълни той.
Meta стартира своя абонамент без реклами в ЕС, за да се съобрази със Закона за цифровите пазари (DMA) и Общия регламент за защита на данните (GDPR). Законът за цифровите пазари ограничава колко лични данни може да събира една онлайн услуга с версия, поддържана от реклами.
Моделът на Meta „Плати или се съгласи” (Pay or Okay) обаче привлече вниманието на потребителски групи, които твърдят, че компанията принуждава потребителите „или да се съгласят с обработката на техните данни за рекламни цели, или да платят, за да не им се показват реклами”.
Meta таксува 9,99 евро/месец в мрежата или 12,99 евро/месец за приложения за Android и iOS и казва, че цените са в съответствие с други платформи като YouTube, Spotify и Netflix. Сега компанията е предложила да намали абонаментната такса и преговаря за това с органите на ЕС за защита на данните.
Въпреки че месечната такса може да даде на потребителите възможност да подобрят поверителността си, вероятно е техните данни да се събират за цели, различни от реклами в платформите на Meta, според Европейската организация на потребителите (BEUC).
По-рано тази година над 28 организации изпратиха съвместно писмо до Европейския съвет за защита на данните (EDPB), за да изразят загриженост срещу таксуването от €12,99 за защита на потребителските данни и поверителността.
Писмото също предупреждава, че моделът „Pay or Okay” може да бъде повторен от други компании, които биха нарушили правата на потребителите. На практика, потребителите, които намират абонаментната такса за скъпа, ще трябва да разрешат „използване, споделяне или продажба на лични данни”.
Боже! Кой нормален ползва тези апликации? 2024 сме все пак! ПП: За тези които са ентусиасти има: firefox+uBlockOrigin или Brave