В ерата на AI операционната система е цар

Доверието е ключово за възприемане на изкуствения интелект от потребителите
(снимка: CC0 Public Domain)

В миналото чипът създаваше нуждите на потребителя, но днес за хардуера не остана много място за подобряване, за да работи с модели с изкуствен интелект (AI). Разликата между всяко поколение чипове става все по-малка и по-малка, затова сега операционната система (OS) и приложенията ще определят победителя в ерата на AI PC, AI смартфони и AIoT, смята Джойс Чен, анализатор от Digitimes Research.

Победителите в операционните системи за три ключови сегмента на изкуствения интелект – AI PC, AI телефони и AIoT – изглеждат очевидни. Това са съответно Microsft, Google и Arm, според анализатора.

Microsoft

AI компютрите, мобилните операционни системи и приложенията с изкуствен интелект са дългоочаквани, а Copilot на Microsoft може да проправи пътя към AI PC, давайки на хората нужната информация. Доставчиците на хардуер си сътрудничат с Microsoft с надеждата да идентифицират реалните нужди на потребителите и да постигнат успех на продуктите си, след като хората развият навик да използват и разчитат на AI функционалност.

„Microsoft все още има 70% от глобалния пазар на компютърни операционни системи, докато Apple има 30%. Така че планът на Microsoft да вгради Copilot в Win 11 и 12 – дори на CES видяхме бутон Copilot на лаптопи – е добра индикация, че залагат на Copilot, за да помогнат на потребителите да изградят навик за използване на AI. Но зависи и от това колко доверие имат потребителите в Copilot” , коментира Чен.

Google

Google разполага с малко място за игра на компютърния пазар, но има какво да предложи на пазара за мобилна свързаност. От страна на мобилните телефони, Google привлича най-голямо внимание. Разпределението на пазарния дял между Android и iOS е близо 7:3. Google също има свой собствен LLM, който наскоро беше преименуван на Gemini.

Начинът, по който моделите с изкуствен интелект работят на смартфони, ще бъде различен от изкуствения интелект на компютрите, тъй като смартфоните винаги са свързани към интернет, независимо дали чрез Wi-Fi или телекомуникационни услуги. „Ако телефонът е свързан към интернет и също така изпълнява LLM, можете да говорите директно, за да го накарате да търси данни и да ги организира, което ще бъде предимство в продажбите”, казва Чен.

Всеки се опитва да разбере как да оптимизира функционалността на смартфоните чрез минимизиране на хардуера. Почти всички компании за мобилни телефони казват, че могат да работят с модели със 7 милиарда параметри, а MediaTek официално твърди, че техният чип може да управлява модели с до 33 милиарда параметри.

„Всички компании искат да поставят по-големи AI модели в ограниченото физическо пространство на своите телефони или персонални компютри, така че AI да бъде все по-точен и да прави по-интелигентни неща. Samsung наскоро показа, че превежда различни езици на своя смартфон в реално време. Но ако за потребителя е важно данните да не отиват в облака, задачата може да се изпълни и на компютър”, допълва Чен.

Arm

Крайните AI изчисления ще се популяризират първо на компютрите и мобилните телефони, последвани от AIoT, който съществува от години. Според Чен, доминиращият играч на този пазар трябва да бъде Arm. В допълнение към пазара на чипове за компютри и смартфони, популярността на Arm ще се увеличи, благодарение на AIoT.

Глобалният пазар на „изкуствения интелект на нещата” (AIoT) се предвижда да нарасне от 35,65 милиарда щатски долара през 2023 г. до $253,86 млрд. през 2030 г., при CAGR от 32,4%, според Fortune Business Insights. Приложения за AIoT се внедряват в транспорта, интелигентните домове, интелигентното производство и медицинските устройства.

По отношение на сценариите на използване, Чен смята, че доставчиците на компютри и смартфони ще наблегнат на добавянето на NPU (невронен процесорен блок) в своите продукти, за да повишат производителността. Подобряването на производителността не може да разчита само на CPU и NPU, а изисква също GPU, паметта и дори комуникационният чип да намерят оптималния режим на работа.

Например, когато обработвате изображения, GPU ще трябва да свърши повече работа; ако е необходимо да се постигне най-доброто качество на мрежовото предаване, може да е необходимо разпределяне на повече изчислителна мощност на процесора и Wi-Fi чипа. Трябва да се реши кои ресурси да бъдат разпределени за различни задачи. След това AI може да изчисли оптималното разпределение. AI ще намери оптималната комбинация от изчисления в крайните устройства и ще оптимизира консумацията на енергия.

Как Apple се справя с AI?

Apple, от друга страна, възприема сравнително тих подход за насърчаване на AI. ДНК-то на Apple винаги е било не да рекламира определена технология, а да набляга на концепцията за насоченост към потребителя, така че всички дизайни на компанията са предназначени да задоволят потребителите. AI ще бъде инструмент за Apple да подобри функция, която потребителят иска да направи, но може да не подчертае специално, че функцията се изпълнява от нещо подобно на Copilot. Това е обратното на масовия пазар в момента.

Въпреки това AI все още може да се види в последните продукти на Apple. Например, VisionPro използва много AI за генериране на изображения. Така че не е като Apple да няма генеративна AI технология изобщо.

Apple вероятно ще използва генеративен AI, за да оптимизира своите лаптопи или телефони, като например намиране на най-добрата енергийна конфигурация или поддържане на най-доброто качество на мрежовото предаване.

Чипът A17 Pro на Apple е направен по 3-нм технология и е инсталиран в iPhone 15 Pro, който вече има AI приложение за офлайн чат. Блумбърг съобщи, че Apple работи активно върху добавяне на серия от нови AI функции към iOS 18 и интегриране на генеративен AI в Siri, превръщайки iOS 18 в най-значимата актуализация в своята история. Apple обаче не изтъква, че това е телефон с изкуствен интелект.

„Това е подходът на Apple, те няма да отсъстват от пазара на компютри с изкуствен интелект или на смартфони с изкуствен интелект. Техните хардуерни спецификации не изостават, но начинът им на маркетинг е просто различен от масовия пазар”, казва Чен.

Опасения за монопол?

Големият езиков модел (LLM) вече е много мощна система. Ако се комбинира с операционна система, LLM може да се разшири до много устройства. Но доверието винаги е било проблем за AI, подчертава Джойс Чен.

Търсенето на генеративен AI все още зависи от доверието и възприемането на изкуствения интелект от страна на потребителите. Например, някои потребители използват генеративен AI, за да правят слайдове за работата си, но други не вярват на AI и смятат, че за тях изкуственият интелект няма значение.

В миналото имаше антитръстови опасения за браузъра IE, инсталиран на всеки компютър. Ще бъде ли различно за Copilot, особено предвид тясната връзка на Microsoft с OpenAI и това, че ChatGPT също е свързан с Microsoft?

„Това може да се превърне в комбинация от най-мощната операционна система и най-мощния генеративен езиков модел на планетата. Регулаторните агенции в различни страни също обръщат голямо внимание на тази тенденция, но Microsoft със Сатя Надела начело не е същата стара Microsoft”, заключава Чен.

Коментар