Все повече роботи – в кои индустрии отиват?

Вместо за пълна автономия, AI роботика трябва да се проектира за безпроблемно сътрудничество между човек и робот (снимка: CC0 Public Domain)

Производственият сектор отдавна използва роботизирана автоматизация за намаляване на разходите, подобряване на безопасността и увеличаване на производителността. Други индустрии следват този пример.

Роботите съществуват от десетилетия, но сега стават много по-интересни предвид технологичния напредък и разширяващите се сценарии на употреба. Например, роботизираните ръце се използваха в производството за задачи, които изискват повторяема прецизност, като боядисване, заваряване, операции по избиране и поставяне, но сега различни видове роботи намират своя път в други индустрии като селско стопанство, електронна търговия и логистика.

„Това е тенденция, която е почти универсална”, казва Питър Фин, управляващ директор индустриални технологии в инвестиционната банкова компания Brown Gibbons Lang & Company, цитиран от Information Week. „През последните години става дума повече за случаи на промишлена употреба като изпълнение на складова логистика”.

По време на ковид пандемията, когато имаше масова промяна към пазаруване онлайн вместо във физическите магазини и работната сила така или иначе беше ограничена, компаниите се опитваха да намерят начини да постигнат същата или по-висока производителност, като използват по-малко хора, допълва Фин. Това беше част от решението, със сигурност за електронната търговия, но тази динамика се наблюдава и в други индустрии като земеделие и строителство.

Много ползи от роботите

Повечето роботи днес се използват за тесни, повтарящи се задачи, за разлика от хуманоидните роботи с по-общо предназначение, изобразени в научната фантастика, които изглеждат, движат се и разсъждават като хората. Оказва се, че има много причини, поради които роботите в реалния живот са създадени за конкретни цели, една от които е текущото състояние на технологиите.

В момента автоматизацията на автомобилната индустрия разширява сценариите на използване на роботиката, докато други индустрии също търсят изгоди от роботите като повишена производителност, намаляване на разходите и конкурентно предимство.

По-рано автоматизацията беше приложима само в много “структурирани” случаи, докато сега не е така. “Въпросът е кой може да разработи правилната формула и кой може да развие технологията достатъчно напред, за да има смисъл от възвръщаемостта на инвестициите за всички”, коментира Джордж Конидарис, съосновател на Realtime Robotics и професор по роботика в университета Браун.

Роботите помагат за трансформиране на бизнеса. „В сфери като логистика, където управлявате бизнес с електронна търговия, който трябва да доставя милион артикула на ден и всички те са различни, фактът, че можете да автоматизирате тази дейност, е сравнително нов за последните 10 до 15 години”, казва Конидарис.

Предизвикателства

Едно от основните предизвикателства пред роботите е присъщата им сложност, която включва както хардуерни, така и софтуерни въпроси. Отвъд това стои въпросът как да се оптимизира взаимодействието между роботи и между роботи и хора. Друго предизвикателство е високата цена на роботизираните системи спрямо възвръщаемостта на инвестициите, които осигуряват.

Стартъпите изпитват смесени резултати, защото роботите са скъпи за проектиране и изграждане, има недостиг на таланти за научноизследователска и развойна дейност и това, което продават, е скъпо. Те също трябва да демонстрират ROI на клиентите и, в зависимост от индустрията, роботите може да не се вписват добре в съществуващата среда.

Например, складовете не са проектирани за роботизирана работна сила. Същото важи и за големите магазини за хранителни стоки, които разширяват дейността си с поглед към автоматизацията.

Две от най-значимите предизвикателства са културата на клиента и участието на съществуващия персонал, според Ерик Ниевес, главен изпълнителен директор и съосновател на доставчика на роботизирани и автоматизирани решения за обработка на материали Plus One Robotics. Ще гледат ли хората на робота като на заплаха за прехраната си, на нещо, което не работи през цялото време, или на инструмент, който им помага да вършат работата си по-ефективно?

Едно от най-големите погрешни схващания е, че тези роботизирани системи с изкуствен интелект са предназначени да създадат напълно автоматизиран склад или фабрика, но това не постижимо с настоящите технологични възможности. „Винаги ще има нови крайни случаи и изключения, които изискват човешки разсъждения”, казва Ниевес.

Така че, според него, вместо пълна автономия, трябва да проектираме AI роботика за безпроблемно сътрудничество между човек и робот и гъвкаво наблюдение под човешки надзор. “За да уточним, не чакайте магически робот, толкова умен, че може да направи всичко. Вместо това свържете робот с умен човек”, съветва Ниевес.

Има и правни предизвикателства. Едно нещо, което компаниите за роботика правят, е да инвестират в патентни портфейли, за да защитят своите технологични инвестиции, като например да предотвратят копирането, според ДжонПауъл, партньор и патентен председател в адвокатска кантора Sunstein LLP. Те също така изграждат патентни портфейли, в случай че трябва да ги използват за защита, ако конкурент предяви патентен иск срещу тях.

Притежавайки собствени патенти, които да предяви срещу конкуренти, компанията може да наложи споразумение за кръстосано лицензиране, като по този начин позволява и на двете страни да продължат да правят бизнес.

В допълнение, компаниите за роботика наблюдават други играчи в тяхното пространство, за да бъдат в крак с конкурентните патентни заявки и да разберат патентните рискове. В някои случаи, с по-малко значими изобретения, вместо да подават документи за патентна защита, организациите могат да изберат да направят техническа публикация, описваща изобретението, за да създадат предшестващо състояние и да попречат на конкурент да патентова същото изобретение по-късно.

Интересното е, че организациите, които купуват решения за роботика, също могат да бъдат съдени за нарушаване на патенти за използване на решенията. „Когато купувате решение за роботика, искате да разберете потенциала за патентни съдебни спорове за използване на решението, закупено от доставчик”, казва Пауъл.

Ето защо, „когато преговаряте за договора с доставчика, трябва да сте сигурни, че имате адекватно обезщетение от продавача за иск за нарушение на патент от трета страна. Когато бъде направен такъв иск, компанията трябва да уведоми продавача, така че той да може да я защити и обезщети срещу иск за нарушение, както се изисква в договора”, пояснява Пауъл.

Какво да очакваме в близко бъдеще

Сценариите на употреба на роботите ще продължат да се разширяват в индустриите, докато технологиите, свързани с хардуера и софтуера, напредват. „Това е моментът на “персоналния компютър” в роботиката, с тази разлика, че ще продължи десетилетия, защото процесите са много по-сложни”, казва Конидарис.

„Мисля, че складовете и логистиката [като случаи на използване] ще нараснат много. Ще видите много ръчни усилия, които са скъпи и трудно се намира работна ръка, за да бъдат автоматизирани по вертикален начин. След това ще видите роботи в ресторантите за бързо хранене”, прогнозира той.

Ще има и печеливши, и губещи доставчици. Фин от Brown Gibbons Lang & Company казва, че през 2021 г. е било възможно да се набере капитал чрез показване на голям общ адресируем пазар, ранно приемане и известна видимост – всичко това означава растеж. Въпреки че растежът остава важен, инвеститорите искат да знаят дали роботите са достатъчно завладяващи за клиента като икономическа единица и дали това се превръща в доходност.

Коментар