AI навлиза бързо в образованието, помага и пести време

Степента на възприемане на AI в образованието е по-висока, отколкото в работната среда
(снимка: CC0 Public Domain)

Проникването на изкуствения интелект в сферата на образованието, сред учителите и учениците, бързо нараства, сочат данни от САЩ. Забележително е, че отзивите от употребата на AI са положителни.

За малко повече от година процентът на учителите, които казват, че са запознати с ChatGPT – революционния генеративен AI чатбот на OpenAI, подкрепен от Microsoft, който се насочва и към iPhone – се е повишил от 55% на 79%, докато сред K-12 учениците, покачването е от 37% на 75%, сочи проучване на Impact Research от май.

Що се отнася до действителното използване на изкуствения интелект, също се наблюдава подобен скок. 46% от учителите и 48% от учениците казват, че използват ChatGPT поне веднъж седмично, като употребата на AI от ученици се е увеличила с 27 процентни пункта спрямо миналата година.

Положителни отзиви

Може би най-забележителното е, че отзивите на учениците като цяло са положителни. 70% от учениците в системата K-12 имат положително мнение за чатботовете с изкуствен интелект. Сред студентите процентът нараства до 75. А сред родителите 68% имат положително мнение за чатботовете с изкуствен интелект.

„Това са много по-положителни данни, отколкото очаквах”, коментира резултатите от проучването Итън Молик, професор в Wharton School на Университета на Пенсилвания и експерт и автор на AI.

Данните от анкетата съвпадат с опита на Khan Academy и нейния основател Сал Хан, който работи с Нюарк, училищния район на Ню Джърси, за да тества използването на персонализиран ChatGPT за образование Khanmigo. Наскоро Хан каза пред CNBC, че употребата на неговия AI инструмент ще се разшири от 65 000 студенти до един милион през следващата година. Освен това Microsoft плаща, за да може изкуственият интелект да се предлага безплатно на учители в САЩ.

„За разлика от повечето неща в технологиите и образованието в миналото, които беше „хубаво да ги имаш”, мисля, че [AI] е „задължителен” за много учители”, каза наскоро Хан.

Въпреки че Khan Academy е най-известна със своите образователни видеоклипове, нейната интерактивна платформа за упражнения беше тази, към която висшите мениджъри на OpenAI, Сам Алтман и Грег Брокман, се насочиха в началото, когато търсеха партньор за пилотиране на ChatGPT в социално положителни сценарии на използване.

Степента на възприемане на AI в образованието е по-висока, отколкото в работната среда, и именно учениците, които имат стимул да получат помощ, са тези, които „влачат учителите в [AI] пътуването”, казва Молик.

Всъщност учителите са единствената анкетирана демографска група, при която благосклонността към изкуствения интелект спрямо предходната година е намаляла, въпреки че мнозинството (59%) все още имат положително мнение за AI чатботовете.

По-възрастните учители и родители (тези над 45 години) е по-малко вероятно да вярват в способността си да използват AI ефективно, но Хан казва, че една от причините, поради които Microsoft и неговата организация с нестопанска цел искат всеки преподавател да получи достъп до AI, е това, че използването на изкуствения интелект спестява време на учителите.

„За първи път в пътешествието на технологиите можем да кажем на учителите: „AI ще означава по-малко неща за вас. Да, има известна крива на обучение, но това ще ви спести време”, подчертава Хан.

Само 25% от анкетираните учители казват, че са получили някакво обучение за чатботове с изкуствен интелект, а приблизително една трета (32%) признават, че липсата на обучение и професионално развитие са основните причини, поради които не са използвали AI.

Досега учителите са използвали AI, за да генерират идеи за класове (37%); за планове на уроци и подготовка на учебни материали (32%); за ученически работни листове или примери (32%); и за създаване на викторини или тестове (31%).

Молик е оптимист за използването на AI в образованието в дългосрочен план, но в краткосрочен план той смята, че тези резултати са относително високи, в сравнение с минали проучвания, свързани с въвеждането на нови технологии.

„Бях някак изненадан да видя, че числата изглеждат толкова добри. Бях изненадан колко положителни бяха чувствата сред всяка група”, казва той. „AI не е универсално обичан, но не виждаме силните негативи, които обикновено виждаме [с други технологии”.

Не поставяйте каруцата пред коня

Но AI технологията не трябва да се поставя пред сценариите на използване, предупреждава Хан. Според него, през последните 15 години има случаи, в които училищата са успели „доста драстично да ускорят резултатите, поради въвеждане на технология, но в много други случаи са купили iPad и лаптопи и те събират прах”.

Резултатите от проучването поставят много въпроси пред преподавателите и родителите. Стойността на лекциите в клас е несигурна, когато студентът може да получи цялата информация от AI, казва Молик, но точността на AI в сравнение с учител, макар и като цяло добра, остава под въпрос.

Близо 20% от анкетираните учители казват, че ChatGPT има отрицателно въздействие, спрямо 7% през миналата година. Няма начин да се обсъжда AI в образованието, без да се включи използването му при измама, въпреки че онлайн измамата не е нещо ново.

„Учениците са силно стимулирани да мамят”, казва Молик, с твърде много работа за вършене и недостатъчно време за завършването ѝ. Исторически е доказано, че домашните повишават оценките на учениците, но след възхода на онлайн измамите тази връзка се влоши и изкуственият интелект може допълнително да намали стойността на домашните.

Анкетираните ученици от K-12 споделят, че е най-вероятно да използват AI чатботове за писане на есета и други задачи (56%), следвани от учене за тестове и викторини (52%). Новите системи за мониторинг ще внесат свой собствен набор от проблеми, каза Молик – и нови начини за учениците да разберат как да заобикалят проверките.

Коментар