Бъдещето на ДВГ-колите в ЕС ще се реши в началото на юли

Очаква се раздвижване в подготовката на новата европейска категория автомобили, работещи изключително със синтетични горива – т. нар. коли “само с е-горива” (снимка: CC0 Public Domain)

Европейската народна партия си осигури най-много места на европейските избори, а германските консерватори остават най-мощната национална делегация в рамките на доминиращата група. Това предвещава нарастване на политическия натиск за отмяна на фактическата забрана на ЕС от 2035 г. за автомобилите, задвижвани с двигатели с вътрешно горене.

„Отмяната на забраната за двигатели с вътрешно горене беше едно от нашите основни искания в предизборната кампания“, каза Йенс Гизеке, член на ЕНП в Европейския парламент от Северна Германия. Сега групата ще трябва да реши какво да означава това на практика.

„Има различни възможности“, каза Гизеке. „Все още не мога да кажа какво точно ще правим.“ Групата ще се срещне за инициатива, наречена „учебни дни“, в Кашкайш, Португалия, от 2 до 5 юли, където ще формулира исканията си за следващата законодателна програма на Европейската комисия, включително как да се преразгледат стандартите за CO2 емисиите за автомобили, каза Гизеке.

Понастоящем стандартите на ЕС за CO2 изискват производителите на автомобили да намалят средните си емисии със 100% до 2035 г. – което де факто се явява забрана за продажбата на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене. Пазарът на употребявани ДВГ-автомобили остава незасегнат на този етап.

Като част от сделката, сключена с германския министър на транспорта Фолкер Висинг за приемане на тези стандарти за CO2, Комисията се ангажира да създаде нова правна категория за автомобили, работещи изключително със синтетични горива, считани за „неутрални по отношение на климата“. Наричат ги още „е-горива“. Такива коли ще се считат за автомобили с нулеви емисии и ще бъдат разрешени дори след 2035 г.

„Процесът на прилагане на категорията „само е-горива“ напредва много бавно“, каза Гизеке. Фолкер Висинг пък обясни по-рано, че забавянето се дължи на факта, че автомобилната индустрия се нуждае от повече време, за да определи технически критерии, гарантиращи, че автомобилите „само с е-гориво“ могат да бъдат зареждани само с въпросното е-гориво, а не с конвенционални горива (които химически са близки или направо идентични).

Фактор въглеродна корекция: 90% цел

За да отмени фактическата забрана за нови коли с двигатели с вътрешно горене, ЕНП обмисля повторно въвеждане на измененията, които неуспешно предложи през 2022 г. Това включва така наречения „фактор въглеродна корекция“ (CCF), който показва общия дял на алтернативните горива – като биогорива или е-горива, които не се основават на суров петрол – отчитайки целите за намаляване на CO2 емисиите. Това ще позволи продажбата на нови бензинови или дизелови превозни средства след 2035 г., стига към общия горивен микс да се добави еквивалентен обем алтернативни горива.

Друга идея е да се намали задължението за намаляване на емисиите от 100% за производителите на автомобили до 90%.

Гизеке каза, че също така ще подкрепи категорията автомобили „само с е-горива“, която – за разлика от фактор въглеродна корекция – позволява на новите автомобили да бъдат задвижвани само с електронни горива.

„Все още не се знае знам дали новите членове на парламентарната група ще последват тези идеи, каза Гизеке. След като бъде постигнато съгласие обаче, „бих искал да видя предложение от Комисията на ЕС възможно най-скоро, т.е. още през 2025 година“.

Само е-горива

Е-горивата могат да се произвеждат с CO2, който или се улавя от атмосферата, или – до 2041 г., съгласно правилата на ЕС – се взима от промишлени обекти като например циментови фабрики. „Няма смисъл да работим с двигатели с вътрешно горене, използващи изкопаеми горива в бъдеще, защото тогава няма да станем климатично неутрални. От друга страна, няма смисъл да се отказваме от опцията за е-горива“, каза Уисинг през май.

Той се съгласи с правилата на ЕС относно въглерода, едва след като тогавашният заместник-председател на Комисията Франс Тимерманс пое писмен ангажимент за освобождаване на автомобилите, работещи „само с е-гориво“, от обхвата на новата регулация. Лидерът на неговата либерална партия Кристиан Линднер обаче заяви след изборите, че това няма да е достатъчно.

Отмяната на забраната на колите с ДВГ „трябва да надхвърли изключението за е-горива и да постигне промяна най-късно до 2026 г.“, каза Линднер в понеделник след европейските избори. Той подчерта това като едно от трите условия за подкрепа за Урсула фон дер Лайен за втори мандат като председател на Комисията. Законодателството на ЕС за CO2 изисква преразглеждане на целите през 2026 г. „Нашите условия остават непроменени“, потвърди говорител на партията ФП в четвъртък, 20 юни.

Коментари по темата: „Бъдещето на ДВГ-колите в ЕС ще се реши в началото на юли”

добавете коментар...

  1. Гоше

    Написал си пълни глупости, моето момче. Изобщо не е вярно това.

  2. Българин

    Колите с ДВГ реално са по-чисти от електромобилите. В единия случай имаш енергия, която се добива на място в автомобила, а в другия имаш енергия, която се добива някъде другаде плюс енергия за пренос (под формата на зареждане на колата). Да не говорим, че производствения процес за батериите е изключително мръсен. Единствената полза за природата е, че производството на енергия остава извън градовете.

Коментар