Доставките с дрон до дома – кога ще станат практични

Доставките с дронове имат светло бъдеще, ако бъдат решени няколко предизвикателства
(снимка: CC0 Public Domain)

От много години анализаторите прогнозират доставки с дронове до домовете на клиентите, но до голяма степен небето остава чисто. Време ли е да зачеркнем тази транспортна и логистична концепция?

Подобно на летящата кола, която се очакваше да се появи още в началото на миналия век, концепцията за доставка на пакети с дронове се обсъжда от доста време. И все пак освен няколко теста (Amazon, например, наскоро обяви изпитание за доставка с дрон в Толесън, предградие на Финикс, щата Аризона), повечето доставки остават здраво свързани със земята.

Смрити Мехра, анализатор от Straits Research, вярва, че безпилотните летателни апарати за доставка ще имат светло бъдеще, след като бъдат решени няколко постоянни предизвикателства. „Предоставяйки по-бързи, по-ефективни и понякога по-достъпни опции за доставка от конвенционалните техники за наземен транспорт, тази технология има потенциал напълно да трансформира транспортната и логистичната индустрия”, казва тя в интервю за Information Week.

Множество приложения

Има редица полезни приложения на доставките с дронове в секторите на търговията на дребно, здравеопазването, строителството, минното дело, комуналните услуги и селското стопанство, според Мехра.

„От доставка на стоки до отдалечени места до наблюдение на инфраструктурата и извършване на въздушни проучвания, те могат да увеличат производителността, да спестят разходи и да насърчат сигурността в различни индустрии”, обяснява тя. „С промяната на регулациите и напредъка на технологиите, дроновете значително ще трансформират управлението и транспортирането на стоки и услуги”.

Концепцията за рутинни градски доставки с дронове става все по-реалистична, благодарение на бързия технологичен напредък на дроновете, като по-дълъг живот на батерията и автономни навигационни системи, казва Карл Родригес, логистичен експерт и основател на NX Auto Transport.

„Дроновете може скоро да бъдат включени без усилие в градските дистрибуторски мрежи, давайки на бизнеса и клиентите както по-бързи, така и по-ефективни възможности за доставка”, оптимист е Родригес.

Препятствия и ограничения

Въпреки че технологията за доставка с дронове стана по-жизнеспособна с течение на времето, разработчиците все още са изправени пред няколко критични технологични и правни пречки.

„Много компании, като UPS, Google и Amazon, тестват доставки с дронове в различни части на света”, казва Мехра. И все пак в много държави правната рамка, уреждаща търговските операции с дронове – особено тези, включващи полети извън визуалната линия на видимост (BVLOS) – все още се развива.

„Преди доставките с дронове да станат обичайни, проблемите с безопасността, поверителността и контрола на въздушното пространство също трябва да бъдат решени”, коментира Мехра. Но въпреки тези пречки, развитието продължава и услуги за доставка с дронове вече са достъпни на някои места за конкретни случаи, като доставка на храна или лекарства.

Регулаторните пречки, включително управлението на въздушното пространство и правилата за безопасност, както и технологичните ограничения – особено живота на батерията и капацитета на полезния товар – възпрепятстват по-голямото възприемане на технологията, отбелязва Мехра.

Също така са налице опасения за поверителността, както и изисквания за надеждни комуникационни и навигационни системи, за да се гарантира безопасна и ефективна работа. „Широко разпространеното възприемане е силно възпрепятствано и от неблагоприятното време, сложната логистика и интегрирането на дронове в настоящата въздушна система”, допълва тя.

Робърт Пауър, собственик и оперативен директор на спедиторската фирма Power Forwarding, посочва, че технически неизправности могат да доведат до това, че дронове оставят артикули на грешен адрес или повреждат артикулите по някакъв начин по време на процеса на доставка.

„Тези фактори правят регулаторното одобрение малко вероятно в скоро време, като общественото мнение също се насочва към негативното”, казва той. „Технологията вероятно ще остане нишова, поне в началото, тъй като компаниите биха предпочели да я тестват, без да натоварват системата за доставки”.

Същевременно играчите на пазара измислят креативни решения на тези проблеми, като автоматизирани центрове за доставки с дронове и площадки за кацане на дронове на покрива. „Индивидуалните дронове няма да имат нужда да преминават през многолюдни места, защото тези центрове ще служат като места, където дроновете могат да вземат и оставят продукти”, споделя Карл Родригес.

Общата концепция за доставки с дронове има слабо място и това е съществуващият процес на внедряване, който е погрешен. „Логиката на системата за въздушна доставка е стабилна и може да доведе до по-бързи доставки, ако технологията бъде усъвършенствана”, казва Пауър.

Разрастващ се пазар

Въпреки технологичните и регулаторни предизвикателства, пазарът на дронове за доставка продължава да расте. Между 2021 г. и 2022 г. общият брой пакети, доставени с дрон, се покачи с над 80%, възлизайки на общо около 875 000 доставки в световен мащаб, според нова статистика на Straits Research.

Дронът може да достави стоките на клиентите за 30 минути или по-малко, като някои доставки отнемат само 10 минути, казва Мехра. През февруари 2024 г. норвежката фирма Aviant стартира услуга за доставки с дронове на най-голямото разстояние в света – в Лилехамер, обслужвайки 4000 жители на предградията. Клиентите могат да използват приложението Kyte, за да поръчват хранителни стоки, лекарства и ресторантски ястия с тегло до 1,5 кг.

Zipline и Amazon Prime Air са настоящите глобални лидери в доставките с дронове, като заемат над 15% от общите приходи през 2022 г., отбелязва Мехра. Дроновете на Zipline транспортират храна, лекарства, продукти и други предмети до домове, компании и болници. Приходите на компанията за 2022 г. са 25,2 милиона долара.

„Освен това, нашият скорошен анализ предполага, че пазарът на системи за доставка на пакети с дронове е свидетел на значителен растеж и се очаква да се увеличава с годишен темп от 39,15%”, заключава Мехра.

Коментари по темата: „Доставките с дрон до дома – кога ще станат практични”

добавете коментар...

  1. jkl

    Не и в близките 10 години!

Коментар