Германско-китайски съюз в електромобилите

Китайската XPeng ще помогне на Volkswagen да разработи електрически превозни средства за световния пазар (снимка: XPeng)

Преди година германският автомобилен гигант Volkswagen обяви, че ще придобие 4,99% дял в китайската компания за електрически превозни средства XPeng с цел съвместно производство на коли за вътрешния пазар в азиатската страна. Сега двете компании обявиха разширяване на сътрудничеството, за да покрият световния пазар със съвместно разработени модели.

Платформата, разработена от съвместния германо-китайски екип, е обозначена като E/E Architecture (electric/electronic), а първите електрически превозни средства, базирани на нея, ще започнат да се произвеждат масово в рамките на следващите 24 месеца, според официалното прессъобщение.

Специалистите на Volkswagen и XPeng ще бъдат разположени в два изследователски центъра – един в Гуанджоу и втори в Хефей, в чието развитие Volkswagen възнамерява да инвестира 2,5 милиарда евро.

Volkswagen ще може да използва съвместни разработки за производството на своите електрически превозни средства на платформата CMP и глобалната платформа MEB, предназначена за китайския пазар.

Сътрудничеството с местни производители при производството на електромобили за регионалните пазари е честа практика за Volkswagen – в Европа, например, компанията си сътрудничи с местното представителство на Ford Motor, а в САЩ с Rivian.

През 2026 г. Volkswagen ще пусне първия кросоувър, разработен в сътрудничество с XPeng, на китайския пазар; друг модел електрически автомобил ще се появи на пазара в сравнима времева рамка.

Това е третият етап от сътрудничеството между Volkswagen и XPeng. Миналата година компаниите се договориха да разработят съвместно два модела електрически превозни средства за китайския пазар, които ще бъдат пуснати през 2026 г.

През април тази година Volkswagen се съгласи с XPeng да използва разработките на E/E архитектурата в автомобили на платформата CMP, предназначена за китайския пазар. Сътрудничеството сега ще се разшири до платформата MEB за глобалния пазар.

Трудно е да се каже колко успешен ще бъде подобен съюз в контекста на увеличаването на митата в Европейския съюз за електрически превозни средства, произведени в Китай. Може би чрез локализиране на производството на модели, разработени съвместно с XPeng в Европа, Volkswagen просто ще спечели известно предимство пред други европейски доставчици на автомобили.

През май тази година концернът Stellantis създаде съвместно предприятие с китайския производител на електрически превозни средства Leap Motor и този тандем също е фокусиран върху развитието не само на европейския, но и на световния пазар.

Коментар