Мнозина очакваха това да се случи. В четвъртък OpenAI обяви прототип на своя собствена търсачка, наречена SearchGPT, която цели да даде на потребителите „бързи и навременни отговори с ясни и подходящи източници”. Предстои ли разместване на статуквото на пазара на интернет търсене?
От пускането на ChatGPT през ноември 2022 г. инвеститорите в Alphabet са загрижени, че OpenAI може да вземе пазарен дял от Google, като предложи на потребителите нови начини да търсят информация онлайн. С прототипа на SearchGPT стартъпът тества почвата, обещавайки на потребителите възможност да „търсят по по-естествен, интуитивен начин” и да задават последващи въпроси „точно както биха направили в разговор”.
„Смятаме, че има място да направим търсенето много по-добро, отколкото е днес”, написа главният изпълнителен директор на OpenAI Сам Алтман в социалната мрежа X. Компанията възнамерява да интегрира новия инструмент за търсене, който в момента се тества с малка група потребители, в своя популярен чатбот ChatGPT.
AI може да промени статуквото
Междувременно, под влияние на този анонс, акциите на Alphabet се търгуваха с около 2,5% по-ниско в четвъртък, докато Nasdaq се повиши леко, отбелязва CNBC в репортаж за появата на SearchGPT.
През май Google стартира AI Overview, което главният изпълнителен директор Сундар Пичай нарече най-голямата промяна в търсенето от 25 години. Интернет гигантът позволи на ограничена аудитория да вижда обобщение на отговорите на заявки за търсене в най-горната част на Google Search.
Въпреки че Google работи върху AI Overview повече от година, обществената критика се засили, след като потребителите бързо забелязаха, че заявките връщат безсмислени или неточни резултати в рамките на AI функцията – без никакъв начин да се откажат.
Анонсът на SearchGPT следва пускането преди седмица на нов AI модел от OpenAI, наречен „GPT-4o mini”. Това е разклонение на модела GPT-4o, който се появи през май 2024 г. и се счита за най-бързият и най-мощен AI модел на стартъпа до момента.
В търсене на печалба
OpenAI, подкрепена от Microsoft, е оценена на повече от 80 милиарда долара от инвеститори. Компанията, основана през 2015 г., е подложена на натиск да остане на върха на пазара на генеративен AI, като същевременно намира начини да печели, тъй като харчи огромни суми за процесори и инфраструктура за изграждане и обучение на своите модели.
Миналия месец OpenAI нае двама топ мениджъри и обяви партньорство с Apple за интеграция на ChatGPT в Siri. Сара Фрайър, бивш главен изпълнителен директор на Nextdoor и финансов директор на Square, се присъедини като главен финансов директор, а Кевин Уейл, бивш президент на Planet Labs и бивш старши вицепрезидент на Twitter и вицепрезидент на Facebook и Instagram, стана главен директор по продуктите.
OpenAI укрепва своя висш мениджърски екип, тъй като нейните големи езикови модели придобиват значение в технологичния сектор, а конкуренцията на процъфтяващия пазар на генеративен изкуствен интелект нараства бързо.
Стремеж към мултимодалност
Както новият мини AI модел на OpenAI, така и прототипът на SearchGPT са част от стремежа на компанията да бъде в челните редици на „мултимодалността” или способността да предлага широка гама от видове медии, генерирани от AI, като текст, изображения, аудио, видео и търсене, в един инструмент: ChatGPT.
В блог публикация OpenAI казва за SearchGPT, че визуалните резултати на инструмента ще доведат до „по-богато разбиране” за потребителите. Миналата година главният оперативен директор на OpenAI Брад Лайткап заяви, че „светът е мултимодален”.
„Ако се замислите за начина, по който ние като хора обработваме [информацията за] света и се ангажираме със света, виждаме неща, чуваме неща, казваме неща – светът е много по-голям от текста”, каза Лайткап.
По неговите думи, OpenAI винаги е разбирала, че текстът и кодът не са единствените модалности, единствените интерфейси за големите езикови модели и не само от тях зависи какво могат да направят AI моделите.