Конвейерна лента за междуградски превоз на товари може да прочисти трафика в Япония. Това ще е решение на три проблема едновременно: вредните емисии, недостига на хора и задръстванията по големите пътища.
Новите планове за 500-километров карго маршрут между Токио и Осака бяха разкрити миналия месец от Министерството на земята, инфраструктурата, транспорта и туризма (MLIT). Идеята е стоките да се се транспортират или по ленти, минаващи по протежение на магистралите – по средата или пък покрай аварийната лента, или през подземни тунели чрез автоматизирани електрически превозни средства без шофьори.
Работещият 24 часа в денонощието „автоходен път“ ще може да превозва същото количество товари на ден като 25 000 камиона. Механизмът може да заработи в рамките на едно десетилетие при приблизителна цена от 80 милиарда йени (512 милиона евро) на участък от 10 километра, според оценки на вестник Yomiuri.
Предложените „автоходни пътища“ ще „отговорят на логистичната криза и ще намалят парниковите газове“, като същевременно ще използват пълноценно пътното пространство, казват от MLIT.
Една от трите основни цели на проекта е да се справи с нарастващия недостиг на шофьори на камиони в Япония. Той е породен от бързо застаряващото население на страната и нежеланието на по-младите хора да навлязат в индустрия, известна с ниските заплати и дългите работни часове.
Новите правила, намаляващи извънредния труд, който шофьорите могат да полагат, допринасят за забавяне на доставките. Това е особено проблематично за пресни продукти като ягоди и китайско зеле, които трябва да се транспортират веднага щом бъдат прибрани, в противен случай ще се развалят и изхвърлят.
Скорошно проучване на Nomura Research Institute предполага, че до 2030 г. в Япония ще има 35 процента недостиг на шофьори на камиони в сравнение с количеството товари, които трябва да бъдат транспортирани. Селските райони ще бъдат най-тежко засегнати.
От друга страна, решението с конвейерната лента ще намали движението на камиони, съответно и горенето на изкопаеми горива. Международният транспортен форум (ITF) изчислява, че свързаният с търговията товарен транспорт допринася за повече от 7% от общите емисии на CO2 в световен мащаб – и представлява около 30% от всички вредни емисии, свързани с транспорта.
Разтоварването на шосетата е третият ключов ефект, търсен с проекта. Понастоящем над 90% от товарите в Япония се придвижват по шосета, което сгъстява трафика и нерядко предизвиква задръствания.
Конвейерната лента, замислена от японците, заимства технологията на пренос на материали от минното дело. В случая обаче ще е в доста по-голям мащаб.
Един от мотивите на японците е това, че тежкият товар на карго превозните средства, дългите часове движение и дългите разстояния правят трудно за индустрията да използва електрически превозни средства, каквито вече са въведени от някои компании за по-къси маршрути и по-малки камиони.
Едновременно с това се изпробват и други начини за декарбонизиране на товарния транспорт, като например използване на японските скоростни влакове, комбиниране на камиони с корабоплаване и подобряване на ефективността.