AI стартъпите достигат по-бързо милиони приходи

На AI стартъпите са необходими средно 11 месеца, за да достигнат 1 милион долара годишен приход (снимка: CC0 Public Domain)

Младите компании за изкуствен интелект достигнат многомилионни приходи много по-бързо от стартъпите в други категории. Понякога това се случва още през първата година от началото на търговската дейност, сочи изследване на Stripe върху потоците от плащания.

Проучването цели да отговори на опасенията сред някои инвеститори относно способността на AI стартъпите да генерират адекватни печалби, след като излязат на пазара. Но необходимите инвестиции често се измерват в милиарди долари, така че все още не може да се говори за бърза възвръщаемост в тази сфера.

Stripe установи, че стартиращите фирми с изкуствен интелект, които предоставят на клиентите си достъп до разработения от тях софтуер срещу заплащане, имат най-бързо нарастващи приходи.

Платежната система на Stripe обслужва 100-те най-големи AI стартиращи фирми по оборот към 31 юли 2024 г. Данните за плащанията са избрани като база за сравнение. Клиенти на Stripe са компании като OpenAI, Anthropic, Mistral, Github и Midjourney.

Средно на стартъпите за изкуствен интелект са били необходими 11 месеца, за да достигнат 1 милион долара годишен приход от началото на бизнеса, според Stripe. Предишното поколение стартиращи фирми постигна същите резултати средно за 15 месеца.

Освен това AI стартъпите постигат годишни приходи от 30 милиона долара средно за 20 месеца, пет пъти по-бързо от предишното поколение стартиращи фирми. Извадката включва млади фирми, специализирани в софтуер.

AI бизнесът изисква значителни капиталови инвестиции, но експерименталните продукти, предлагани от стартиращи компании в тази област, понякога привличат много клиенти, готови да платят за тях.

Така например, представеният през есента на 2022 г. чатбот ChatGPT се превърна в приложението с най-бързо растяща аудитория, която достигна 100 милиона души само за два месеца от старта на услугата. Според някои оценки, търговските клиенти сега носят най-малко 3,6 милиарда долара годишно на OpenAI.

От друга страна, годишните разходи на разработчика на ChatGPT значително надхвърлят 5 милиарда долара, така че на този етап на развитие бизнесът на OpenAI продължава да бъде нерентабилен.

С нарастване на разходите AI стартъпите са принудени да монетизират бизнеса си по-бързо, според Stripe. Търсене на услугите на такива компании се наблюдава в световен мащаб. До 56% от приходите си AI стартъпите получават от клиенти извън страната, в която са основани, сочи статистиката.

Потребители на услугите на стоте най-големи AI стартъпи са дори в малки страни като Сингапур и Ирландия, където повече от 3% от населението са техни клиенти.

Компаниите, работещи в областта на изкуствения интелект, успяват бързо да предложат на потребителите нова функционалност на своя софтуер. В това те имат предимство пред тромавите софтуерни гиганти. След няколко години AI стартъпите са напълно способни да увеличат приходите от нула до десетки милиони долари.

Коментар