AR очилата Orion на Meta: това ли е бъдещето?

Марк Зукърбърг с новите очила с добавена реалност Orion AR на Meta
(снимка: Mark Zuckerberg / Facebook)

Тази седмица изпълнителният директор на Meta (компанията зад Facebook и Instagram) Марк Зукърбърг разкри пред широката аудитория AR очилата Orion с посланието: „поглед към бъдещето, което според мен ще бъде доста вълнуващо”.

Очилата с добавена реалност (AR) са черни с дебела рамка и се доставят с безжична „шайба”, която позволява на устройството да стартира приложения като холографска игра на дигитален шах или пинг-понг, които се появяват като цифрова графика, свързана с реалния свят.

Експерименталните очила са част от многомилиардните планове на Зукърбърг за изграждане на следващото поколение персонални компютри за така наречената метавселена – термин, използван от Meta, за да опише хората, взаимодействащи помежду си онлайн във виртуални 3D пространства.

Въпреки че Orion AR не са в състояние да поставят потребителите в напълно виртуални светове, очилата могат да наслагват цифрови графики върху реалния свят. И за разлика от VR хедсетите, които са неудобни за продължително носене, Orion AR изглеждат подходящи за дълга употреба.

Докато настоящата версия на AR очилата Orion може да мине като филмов реквизит за „Отмъщението на маниаците”, с подобряване на технологията те ще стават по-малки и по-комфортни, отбелязва в репортаж CNBC.

Носейки тези очила, човек може да види дигитални холограми, показващи например визуалните икони на приложения като Instagram, Facebook и някои екстри като браузър и видео игра, смесени с околната среда. Това е подобрение спрямо технологията в настоящите VR устройства.

Orion AR са в състояние да наслагват цифрови изображения върху реалния свят, използвайки много по-скъп метод. Лещите не са направени от традиционно стъкло или пластмаса, а по-скоро от пречупващ материал, наречен силициев карбид.

Когато миниатюрните проектори на Orion, вградени в рамената на очилата, излъчват светлина към лещите от силициев карбид, потребителите могат да видят „холограми” в своето зрително поле – преживяване, което се чувства много естествено. При изключени холограми, чувството е сякаш носиш обикновени или слънчеви очила.

Потребителят може да отваря, затваря и превърта приложения с помощта на гривна, която е подобна на лек Fitbit. Тя усеща точно движенията на пръста и ръката, така че с жестове могат да се манипулират цифровите икони.

Meta подобрява и хедсетите за виртуална реалност с модела Quest S 
(снимка: Mark Zuckerberg / Facebook)

В една демонстрация очилата Orion AR успяха да идентифицират различни хранителни съставки, като семена от чиа, разпръснати на маса. След това очилата проектираха подходяща рецепта, която се появява цифрово над семената от реалния свят.

Впечатляваща демонстрация е да видите лицето на човек в дигитален вид пред себе си, докато той се обажда от друга стая. Цялостното преживяване на 3D видеообаждането е много реалистично, а разделителната способност на графиката се промени в зависимост от това къде е човекът отсреща в зрителното ви поле.

Научноизследователската и развойна дейност на Meta се отразява пряко и на другите иновативни продукти на компанията, като нейните хедсети за виртуална реалност Quest и смарт очила Ray-Ban. Очевидно компанията е работила усилено, за да направи тези устройства малки, леки и ефективни.

Коментар