Историята зад успеха на Норвегия в електромобилите

В Норвегия вече има повече електромобили на пътя, отколкото бензинови коли
(снимка: CC0 Public Domain)

Наскоро стана известно, че в Норвегия електрическите автомобили са повече от бензиновите коли. Това се случи за първи път в страната и за първи път в света. И ако тук няма новина, любопитно е как Норвегия постигна подобна електрификация.

От 2,8 милиона частни коли, регистрирани в скандинавската страна, 754 303 са изцяло електрически. От бензин се задвижват 753 905 коли, според Норвежката пътна федерация (OFV). Е, дизеловите модели остават най-многобройни – малко под 1 милион.

Едва ли някой е очаквал, че възходът на електромобила ще бъде толкова бърз, та да стане вторият най-често използван вид превозно средство в страната. „Това е историческо. Крайъгълен камък, който малцина очакваха преди 10 години“, каза директорът на OFV Йойвинд Солберг Торсен.

„Електрификацията на автопарка върви бързо и по този начин Норвегия се движи към целта си – да стане първата страна в света с автомобилен парк, доминиран от електрически коли“, допълни той.

Как стигнаха дотам?

В опит да електрифицират автомобилния транспорт, за да помогнат за изпълнението на ангажиментите на Норвегия по отношение на климата, норвежките власти предложиха щедри данъчни отстъпки за електромобилите, което ги направи конкурентни по цени в сравнение с бензиновите, дизеловите и хибридните автомобили. „Електричките“ се ползват и от редица удобства, като например, правото да се движат в бус-лентите в градовете.

Но малцина знаят, че успехът на електромобилите в Норвегия всъщност е плод на над 35 години усилия и намесата на една световноизвестна музикална група. Битката започва през 1989 г. начело с Харалд Нилс Рьоствик – архитект, който сега е почетен професор по градско и регионално планиране в университета в Ставангер.

По онова време Рьоствик и трима приятели, загрижени за околната среда, внасят в Норвегия електрическа кола, вероятно първата в страната. Това е преработен Fiat Panda, със свалени задни седалки, за да побере огромен пакет от батерии. Отнема няколко дни за зареждане и захранване на колата, само за да може да измине 35-40 километра.

Приятелите на професора са екологичният активист Фредерик Хауге наред с Мортен Харкет и Магне „Магс“ – същите Мортен и Магс, които стоят в основата на култовата норвежка поп група A-ha, най-известна с хита си „Take on Me“. Рьоствик се познава добре с Харкет; те са работили заедно по други еко проекти. „Имахме сходни виждания за околната среда, много допирни точки. Той искаше да направи нещо за човечеството“, казва Рьоствик.

Професорът и тримата му приятели започват кампания за гражданско неподчинение. Те карат своята Panda по платените пътища около Осло, без да плащат. „Това беше незамърсяваща кола, така че не би трябвало да се плаща за нея“, казва Рьоствик.

Бойната дружина има и списък с искания, чиято цел е да стимулират използването на електрически автомобили: безплатно използване на платени пътища, без данък върху вноса или ДДС, безплатен паркинг, обществени станции за зареждане, достъп до автобусни ленти.

Глобите се трупат, трупат. Четиримата отказват да ги плащат. Колата бива конфискувана и продадена на публичен търг. И… изкупена обратно. „Не от нас; от хора в залата, наши поддръжници. Струваше жълти стотинки, защото никой не го искаше“, казва той. Колата е върната на професора и приятелите му, които започват всичко отначало. „Това се повтори 14 пъти“.

Цялата тази история свършва отлична работа за популяризиране на електрическите коли. В днешно време това, което насърчава разпространението им, е данъчната политика. Един от главните фактори е ДДС: за новите коли той е 25%, но електромобили с цена под 500 000 норвежки крони са освободени от ДДС. Това прави електромобилите по-изгодни от бензиновите.

А сега накъде?

Норвегия, парадоксално голям производител на петрол и газ, си е поставила цел всички нови автомобили, които се продават, да бъдат превозни средства с нулеви емисии – предимно електромобили, тъй като делът на автомобилите с водород е много малък. Задачата трябва да бъде постигната до до 2025 г., 10 години преди целта на ЕС.

Към август 2025 г. изцяло електрическите превозни средства съставляват рекордните 94,3% от регистрациите на нови автомобили в Норвегия.

Успехът на Норвегия в електромобилите е в рязък контраст с тенденциите, наблюдавани другаде в Европа. Продажбите на електрически автомобили започнаха да спадат в края на 2023 г. и сега представляват едва 12,5% от новите автомобили, продадени на континента.

Коментар