Социалните мрежи отнеха монопола на медиите

“Не си представям моята професия без социалните мрежи”, заяви журналистът Иван Бедров

“Не си представям моята професия без социалните мрежи”, заяви журналистът Иван Бедров

„Доскоро ние бяхме монополисти – решавахме какво да четете, гледате и слушате, в какво количество, кога и по какъв начин то да бъде подредено. Вашият избор беше да смените медията, но се оказваше, че и там мислят по същия начин. Всички хора страдаха от този монопол, защото нямаше гаранция, че сме прави”. С тези думи се обърна към аудиторията на форума за социален софтуер IBM Connect Sofia журналистът Иван Бедров.

“От няколко години съм буквално фиксиран в това как социалните мрежи променят света”, допълни Бедров, признавайки, че те са променили и неговия живот. „Хора, които вие не познавате – редактори и други, решаваха кое да бъде отпред и кое да изпадне. Публиката имаше единствено избор да си пусне или не телевизора в 8 часа. Това беше несправедлива история, улицата беше еднопосочна, без насрещно движение”.

През годините се случиха няколко революции в начина на поднасяне на съдържание, но статуквото се запази – не потребителят, а друг решаваше как да бъдат подредени новините. Когато се появи телевизията, а по-късно и интернет, хората решиха, че всичко е променено. Но и тогава основният модел остана непроменен – потребителите останаха под същата крива круша, а медиите бяха монополистите, анализира Иван Бедров.

Всъщност, истинската промяна настъпи със социалните мрежи. Първоначално тези услуги бяха за забавление, но постепенно започнаха да променят начина ни на живот и професията на журналиста.

Революцията е факт – имаме радикална промяна в начина, по който информацията стига от създателя до потребителя. Който и да произвежда съдържание, то стига до нас през филтъра на кръга хора около нас в социалните мрежи”, каза Бедров. Той опроверга мита, че хората вече не гледат телевизия – „гледат я, обаче на компютъра”.

Качеството на съдържанието сега става първостепенен фактор, а не това, което невидимите хора решават. Стигаме до парадокс, който тотално промени медийната индустрия – имаме все повече търсене на медиен продукт, а в същото време плащането „отиде долу”. Според Бедров обаче, възможностите за медиите са много повече отпреди.

„Какво се случи с мен? Когато Фейсбук стана популярен, работех в ТВ шоу и постепенно започнах да си уговарям гостите през мрежата, да се информирам за тях през профилите им, започнах дори да правя интервюта през социалната мрежа”, разказа Бедров. Подобен подход прави работата му много по-бърза и ефективна, като вместо да търси събеседниците за интервю по телефона, той ги намира мигновено в социалната мрежа.

Накрая, Иван Бедров разказа две любопитни истории, които са показателни за това как социалните мрежи променят бизнеса и живота на хората. В историята „Министър” той описа как бившият вече министър на външните работи Николай Младенов е направил акаунти в популярните социални мрежи, в които съобщава важните неща. По този начин са спестени много време и усилия както на хората от министерството, така и на журналистите при търсене на допълнителна информация за събитията.

Втората история е„Кръчмата” – в нея Бедров разказа за дете, което помага на семейния ресторантьорски бизнес да стане по-печеливш. Детето създава затворена група във Фейсбук с клиентите на заведението и започва да организира ефективно обслужването им. ”В един момент всички се усмихнаха – работата тръгна в това заведение”, сподели Бедров, който е бил клиент на ресторанта и свидетел на промяната.

„Заобиколени сме със социални мрежи, без които не можем в работата си. В Гугъл Докс редактираме документи, поддържаме календари със срещи, ангажименти и събития, през Туитър научаваме новините, през Скайп говорим с всички по света безплатно. Не си представям моята професия без всичко това. Изводът е, че трябва да използваме социалните мрежи ефективно, всичко интегрирано на едно място”, заключи Бедров.

Коментар