Музиката и видеото превръщат облачното съхранение на съдържание в масова услуга. Броят на евтините и атрактивни клауд възможности продължава да расте, но пазарът се доминира от две добре разработени екосистеми – тези на Apple и Dropbox, сочи нов доклад на Strategy Analytics за американския пазар.
Благодарение на симбиозата от услуги и хардуер, Apple установи стандарт за облачните екосистеми за съхранение и се наложи като лидер в сектора, следвана от Dropbox, Amazon и Google. Услугите iCloud и iTunes се ползват от 27% от потребителите, сочи проучването на Strategy Analytics.
Най-близкият конкурент на Apple е облачното хранилище Dropbox със 17% дял, а по-нататък следват Amazon Cloud Drive с 15% и Google Drive с 10%. Нито един от останалите доставчици на подобни услуги не превишава 4% пазарен дял.
Изследването установява, че проникването на облачни услуги за съхранение е най-силно сред младите хора, в частност във възрастовия диапазон 20-24 години. Любопитен факт е, че единствено Apple привлича повече жени отколкото мъже.
Не е изненада, предвид лидерството на Apple, че съхранението на музика е водещата употреба на облака. 90% от потребителите на Apple, Amazon и Google съхраняват своите песни в облака. Дори услугата Dropbox, която, за разлика от останалите играчи, не е изградена като част от екосистема за съдържание, се използва за музикално хранилище от 45% от потребителите.
Но точно Dropbox има най-голям потенциал за растеж в тази област, след като през декември миналата година погълна Audiogalaxy – компания за съхранение и стрийминг на музика. Очаква се скоро Dropbox да пусне свой музикален плейър.
В момента музиката е ключовото бойно поле във войната за доминация в облака, коментира Strategy Analytics. Показателно е агресивното предложение на Google – компанията дава възможност на потребителите да съхраняват до 20 000 песни безплатно в облака и да ги пускат на всяко Android устройство. Конкурентите също предлагат подобни безплатни услуги, но в по-малък мащаб.
Макар че от няколко години музиката движи развитието на облачния сторидж, в бъдеще основна роля ще играе търсенето на стрийминг видео. Перспективна е услугата Ultraviolet на Холивуд, която в момента ползват 4% от американските „клауд” потребители, въпреки първоначалните грешки и сложния й интерфейс.
Анализаторите отбелязват прогреса на услугата Samsung Music Hub, чието проникване сред американците се оценява на 3%. Корейският електронен гигант се стреми към същата синергия от хардуер и софтуер, която изстреля мълниеносно Apple, и разширяването на облачните му услуги е част от тази цел.
За отбелязване е отсъствието на Microsoft от списъка. Фирмената услуга SkyDrive в момента съдържа 1 милиарда файла, а Редмънт работи за нейното интегриране в най-популярните си продукти, като например Office.
Strategy Analytics не дава статистика за корпоративния сегмент, където облакът носи предимства като достъп до файлове в движение, увеличаване на производителността чрез виртуализация и др. Много бизнеси навлязоха в клауда, но други все още обмислят каква конфигурация – публичен, частен или хибриден облак – ще отговори най-добре на нуждите им.
Но и в рамките само на потребителския сегмент възприемането на облака едва сега придобива масов характер. Данните от проучването сочат, че 55% от свързаните към интернет американци никога не са използвали облачен сторидж.
Прогнозите, че 2013-та ще бъде „годината на клауда”, може би са нереалистични, отбелязва Strategy Analytics. Макар че облачният сторидж се превръща в основен стълб на стратегиите за цифрови платформи, вероятно ни делят 2-3 години от повсеместното му използване, заключава анализът.