ИТ иновации развиват ускорено електромобилите

Голямата надпревара е презареждането на електрическите коли да стане толкова лесно, колкото е при бензиновите

Голямата надпревара е презареждането на електрическите коли да стане толкова лесно, колкото е при бензиновите

Надпреварата при електрическите превозни средства вече е факт – производителите един след друго обявяват планове за електрически коли, концептуални модели, намерения. Но голямата надпревара не е за даден модел или марка – тя е презареждането на електрическите коли да стане толкова лесно, колкото е при бензиновите им предшественици.

Цените на електромобилите полека спадат, а пробегът продължава да расте. Затова продажбите на електрически коли се очаква да нарастват с близо 40 на сто годишно през останалата част от десетилетието, прогнозира Navigant Research. Това ще рече – около 20 пъти по-бързо в сравнение с общите продажби на коли, пише GreenTech.bg.

Но за да се получи онзи скок – от ранните потребители-ентусиасти към масовите потребители – електромобилите трябва да „прескочат” едно препятствие. Те трябва да станат толкова лесни за презареждане, колкото са днешните коли с бензин.

Постигането на тази цел няма да е лесно. Това ще изисква интегриране на днешната хаотична мрежа от превозни средства, комунални дружества, станции за презареждане, търговци на дребно, банки и други в един взаимосвързан свят – една мрежа, която разчита на своите автоматизирани аналитични функции, за да може разрастващата се екосистема от автомобили да „забръмчи” гладко.

Днес да напълниш резервоара с гориво е може би по-лесно, отколкото да си поръчаш сандвич в заведение за бързо хранене. Спираш, наливаш, плащаш и заминаваш – това е всичко. Зад това привидно просто упражнение стои един цял век на процес на еволюция. Невидими за водача остават десетилетията на химически изследвания, стандартизиране на рафинирането на бензин, огромната газоразпределителна инфраструктура – тръбопроводи, камиони и цистерни, които струват милиарди и са строени в продължение на десетилетия.

Невидими остават и транзакциите. Това са процеси, прецизирани с десетилетия до постигането на съвършенство. Човек прокарва кредитната си карта за секунда и всичко изглежда готово, а през това време множество данни се обменят по мрежата между финансовите компании чрез обезопасени, високоскоростни канали за данни.

А сега да видим само някои от предизвикателствата пред електромобилите, за да постигнат това удобство. Електроенергията все още не може да се съхранява добре на едно място, както може да се съхранява бензин. Комуналните дружества трябва да могат динамично да следят и да реагират на промените в търсенето от страна на точките за презареждане в реално време – в противен случай електро-мрежите ще се сринат. В края на краищата презареждането на една електрическа кола по възможно най-бързия начин при съвременните технологии се равнява на рязкото „дръпване” на толкова ток, колкото употребява средно голям супермаркет.

Освен това утрешният водач на електромобил може да има предпочитания за различни видове електроенергия. Така, както днес избираме един или друг вид бензин, бъдещите шофьори ще искат, например, зареждане с 100% възобновяема енергия.

Презареждането няма да се свежда само до станциите за презареждане. Водачът може да предпочете да зарежда, докато колата му е паркирана по време на работа, използвайки само енергия от соларните панели на покрива. Други могат да изберат и бързо презареждане от колонката при супермаркета, докато пазаруват.

Откъдето и да идва енергията, плащането ще обхваща сложна мрежа от играчи, в това число:

  • Собственика на зарядната станция, който може да бъде различен от домакина на мястото;
  • Комуналното дружество, което е собственик на проводниците, чрез които се доставя мощността;
  • Производителя на предпочитаната енергия, например вятърен парк;
  • Фирмите за програми за лоялност и купони, които има вероятност да влязат в играта.

Това е сложен пъзел, но дружествата за комунални услуги, производителите на електромобили, търговците на дребно и ключовите доставчици на технологиите вече започват да го решават чрез използване на усъвършенствани анализи. За разлика от вчерашните бензиностанции, бъдещата инфраструктура за зареждане на електромобилите утре се изгражда от нула и това става с най-съвременните технологии.

В Калифорния, например, Honda, PG&E и IBM си сътрудничат, да изучават и предвиждат поведението на водачите на електромобили. За да направят зареждането по-опростено и по-надеждно, потоци от данни летят от една армия електомобили Honda Fit – които се движат в реални условия – и се анализират чрез облачни компютърни системи. Предъвквайки милиони единици данни, системите за усъвършенствани анализи извеждат тенденции и модели на поведение от тази информация, което от своя страна позволява на комуналните дружества да планират по-ефективно и да се справят с предизвикателствата на смарт-грида.

Например, електромобилите могат да помогнат за преодоляване на променливостта, типична за възобновяемата енергия – ние можем да зареждаме електромобила, когато грее слънце, и да спрем зареждането, когато дойде облак и ограничи соларната генерация. Но това не е лесна задача – за да се получи, се нуждаем от данни от борда на превозното средство, от мрежата, от прогнозите за времето и дори за очакваното поведение на водачите на електромобилите с цел оптимизиране на презареждането.

Прави впечатление например, че водачите на електромобили гледат при всяка възможност да включат колата си да се презарежда, дори и да имат достатъчно енергия, за да се проберат спокойно у дома. Анализът на тези данни може да позволи на планиращите да експериментират, за да усъвършенстват капацитета за презареждане. Това логично следва да се отрази на моделите на ценообразуване, чиито стремеж е да отложат натоварването за времето на по-слабо търсене на електроенергия.

По-нататък интелигентните зарядни станции могат да направят възможна голямата мечта на комуналните фирми – да превърнат електромобилите в голяма система за комунално съхранение на електроенергия. До 2020 г., според Navigant, ще има 200 000 електромобила, които ще могат да захранват обратно електро-мрежата. Ако това се случи, електромобилите могат да помогнат за сривовете и оставането „на тъмно”, давайки тласък на възобновяемите източници на енергия чрез натрупване на излишната продукция от соларни панели и вятърни турбини.

Аналитичните способности на изчислителните технологии са ключови в този процес и могат да предоставят онзи интелект, нужен за управлението на голямата вълна от информация, която екосистемата от електромобили ще генерира.

Колкото по-добре комуналните дружества разбират  поведението на презареждане на бъдещите шофьори, толкова по-скоро шофьорите на утрешния ден ще има реална алтернатива на бензина. Предизвикателството за технологиите е да направят процеса по презареждане толкова лесен, че цялата му сложност да остане невидима за потребителите.

Коментари по темата: „ИТ иновации развиват ускорено електромобилите”

добавете коментар...

  1. Валери

    Да, затова е борбата, но да стигнете зареждането да трае от 15-60 сек. трябва съвсем друг вид батерии. Технологиите ги имате, ама взетите решения не са правилни. Доста сте кривнали от пътя. Става въпрос, и за съхранение на неоползотворената произведена енергия. Обличайте, събличайте, компресирайте, капацетирайте и…… Може, и да успеете по рано отколкото Ви е писано……

Коментар