Сивият пазар на мобилни телефони ще продължи да намалява, тъй като производителите и купувачите предпочитат брандирани продукти, прогнозира IHS.
Според анализаторската агенция, обемът на сивия пазар е достигнал своя пик през 2011 г., когато са продадени 250,4 млн. броя телефона. От миналата година сегментът бележи спад.
През 2012 г. продажбите са паднали до 221,5 млн. броя, а през настоящата година се очаква да намалеят с 12% до 194,6 млн. броя.
HIS прогнозира сив пазар на мобилни телефони в размер на 173,8 милиона броя през 2014 г. Тенденцията на спад ще продължи минимум до 2017 г., когато обемът на продажбите ще възлезе на 133,9 милиона броя.
Под „сиви” телефони IHS разбира фалшиви продукти, наподобяващи iPhone, както и т.нар. „white-box” устройства без фирмена маркировка, на които търговците могат да сложат всяко лого. Подобни устройства често се комплектуват с контрабандни части. Те не минават сертификация и използват фалшив IMEI код (уникален сериен номер, указан на телефона или в документацията).
„Сивите” телефони по правило се разпространяват през Хонконг с цел избягване на данък добавена стойност, с какъвто се облагат мобилните устройства.
Няколко фактора влияят на сивия пазар на телефони. На първо място, потребителите в развиващите се страни, които по-рано бяха основни купувачи на подобни продукти, сега все по-често предпочитат фирмени устройства.
Второ, някои представители на сивия сектор започнаха да налагат собствени марки телефони.
Най-големият сив пазар ще продължи да бъде Азиатско-тихоокеанският регион, вкл. Китай, като през 2013 г. обемът му ще достигне 103 млн. броя, а към 2017 г. – продажбите там ще паднат до 53 милиона броя, прогнозира IHS. Страните от Източна Европа, вкл. Русия и Украйна, също се явяват голям пазар на „сиви” телефони, но конкретни данни за региона липсват.
Ама този пазар поне стимулира падане на цените малко…