Какво говорят цифрите в сделката Microsoft-Nokia

Големите печеливши от смартфон манията в последните няколко години са мрежовите оператори (източник: Benedict Evans, Enders Analysis)

Големите печеливши от смартфон манията в последните няколко години са мрежовите оператори
(източник: Benedict Evans, Enders Analysis)

Цената на сделката се открояваше най-много в новината от тази седмица, че Microsoft ще плати 5,40 милиарда евро (7,20 милиарда долара) за бизнеса с мобилни устройства, патентни и лицензи на Nokia.

Само ден по-рано, Verizon обяви, че ще плати $130 милиарда на Voadafone за 45-те процента от съвместното им предприятие Verizon Wireless, които все още не притежаваше.

С други думи, въпреки че Nokia докосва много повече хора – вероятно компанията ще продаде над 200 милиона телефона през тази година, докато Verizon Wireless има 100 милиона потребители в САЩ, нейната стойност е около 1/40 от тази на Verizon Wireless, коментира Брайън Бергщайн от technologyreview.com.

Това е напомняне, че в смартфон манията от последните няколко години лъвският пай от приходите отива не в производителите на телефони, а в безжични мрежови оператори като Verizon Wireless, чийто бизнес е защитен от високи бариери за навлизане на пазара и които са по-малко зависими от непостоянството във вкусовете на потребителите.

Дори Sprint Nextel, който се нарежда едва на трето място сред операторите на безжични мрежи в САЩ, се продава за три пъти повече от сумата, която Microsoft плаща за активите на Nokia.

Разбира се, както показва Apple, има много пари в производството и продажбата на мобилни телефони. Но в случая на Nokia, битката е много по-трудна, ако не и невъзможна, защото тя не продава телефони с доминиращите платформи iOS и Android, на които се падат 93 процента от пазара, а разчита на слабо популярната Windows Phone.

Коментар