Очакванията към „големите данни” са прекомерни

Проучване на IDC сред сред 4000 организации сочи, че само при около 25% в стратегията за развитие на компанията е взета предвид разработката на аналитични системи

Проучване на IDC сред сред 4000 организации сочи, че само при около 25% в стратегията за развитие на компанията е взета предвид разработката на аналитични системи

Пазарът на технологии и услуги за т.нар. Големи данни и аналитични системи (BDA) се оценява от IDC на 100 милиарда долара. В последните месеци BDA застанаха начело в списъка с приоритети на голям брой мениджъри, след като различни проучвания показаха предимства в рентабилността и производителността на организациите, които взимат решения на база анализ на данни.

Обещанията за резултати от използването на технологии за големи данни обаче се преувеличават, като същевременно се игнорират истинските предизвикателства, пред които са изправени организациите, отбелязва IDC. Много организации вярват, че разполагат с ресурсите, за да впрегнат силата на Големите данни за подобряване на вземането на решения, но често те не отчитат липсата на компетентност в служителите или зрялост в технологичното развитие, в процесите и изискванията към самите данни.

Отключването на стойността на големите данни изисква способност за управление на множество технологични алтернативи, преработка на бизнес процеси и наличие на подходящо обучен и мотивиран персонал. IDC е разработила модел за оценка на „зрелостта” на организациите по отношение на системите за анализ. „Big Data and Analytics Maturity Model” е рамка, която обхваща 5 етапа („ad hoc”, създаващ възможности, повторяем, управляем, оптимизиран), критични мерки, резултати и необходими действия, които напътстват организациите в прехода към взимане на решения, базирани на данни.

Моделът дава възможност на организациите да оценят къде се намират при използване на системи за анализ и големи данни, да начертаят близки и дългосрочни цели и план за подобрение, да приоритизират инвестициите в технологии, в хора и в други сфери, както и да открият проблемни области между бизнес звената и ИТ отдела.

Моделът предполага 5 етапа на зрялост и на всеки етап организациите трябва да оценят пет ключови оси, всяка от които допринася за способността да преминат към по-високи нива на компетентност и зрялост.

1. Намерение: включва атрибути като стратегия, капиталови разходи и оперативен бюджет, показатели за ефективност, обосновка, спонсорство, както и отношение към проекти и програми.

2. Технология: включва атрибути като целесъобразност, приложимост, интеграция, поддръжка на стандарти и производителност на технологии и ИТ архитектура при съответните натоварвания.

3. Данни: включва характеристики като качество на данните, съответствие, наличност, надеждност, управление, сигурност и достъпност на данни с разнообразна структура.

4. Хора: обхваща технологични и аналитични умения, сътрудничество в и между екипи, организационни структури, лидерство, обучение и културна готовност.

5. Процеси: включва характеристики като  процесите на събиране на данни, консолидация, интеграция, анализ, разпространение на информация и потребление, както и вземането на решения.

Организациите могат да се намират на различен етап на зрялост спрямо всяка ос, но напредъкът по всяка от тях допринася за извличане на ползи от анализите на данни. Описаният модел ще бъде представен от IDC на конференция „Бизнес анализи и обработка на големи масиви от данни” на 19 септември в х-л Хилтън, София.

Проучване на IDC сред сред 4000 организации сочи, че само при около 25% от тях в стратегията за развитие на компанията е взета предвид разработката на аналитични системи, а още по-малък прозент измерват възвръщаемостта в инвестициите в такива системи. IDC очаква през следващите 24 месеца значително подобрение в тази посока.

Коментар