CRM пазарът е шанс за българските доставчици

Фактът, че CRM бизнесът се намира в началната си фаза, отваря сериозна ниша за българските доставчици, заяви Ева Любомирова

Фактът, че CRM бизнесът се намира в началната си фаза, отваря сериозна ниша за българските доставчици, заяви Ева Любомирова

Макар и на световно равнище CRM пазарът да навлиза в силно напреднала фаза, у нас масово клиентите не познават добре CRM и ползите от него. Това обаче предоставя голяма възможност за ИТ фирмите да образоват пазара, заяви Ева Любомирова, издател на сп. Enterprise по време на CRM форум в София.

Фактът, че CRM бизнесът се намира в началната си фаза, отваря сериозна ниша за българските доставчици, допълни Любомирова. Според проучване на анализаторската компания CBN, в 34 български индустрии има внедрени CRM решения, 12% от които са в един сегмент.

Анализът на CBN показва, че основната част от внедрените проекти през 2013 г. са станали факт, благодарение на финансирането по линия на ОП „Конкурентоспособност”. Очаквано, лидери на местния пазар са световните гиганти SAP, Oracle и Microsoft, макар и българските разработчици да имат сериозни позиции при нишовите продукти. Причината е, че именно те познават най-добре особеностите на българския бизнес.

В краткосрочен план прогнозите на експертите са за слаб темп на растеж на пазара, което ще наложи и агресивен маркетинг и активно търсене на клиенти. Същевременно, доставчиците трябва да продължат да образоват потребителите, като все повече ще излизат факти и резултати за CRM инвестициите.

Според Иван Аржентински, управител на компанията за бизнес софтуер ERP.BG, еврофинансирането действително е фактор на CRM пазара, но далеч не е основен. Той коментира, че в сектора се наблюдава цялостно раздвижване, като европроектите в ръководената от него компания, например, заемат едва около една четвърт от всички внедрявания.

Коментар