Около 76% от потребителите на интернет в ЕС считат, че рискът да станат жертва на престъпления в киберпространството се е увеличил спрямо миналата година, сочи проучване на Евробарометър.
Профилите в социалните мрежи или електронните адреси на 12% от потребителите на интернет вече са били обект на хакерски атаки. Въпреки че 70% от потребителите са спокойни относно използването на интернет за онлайн пазаруване или онлайн банкиране, само половината действително избират да използват подобни услуги.
Тази съществена разлика в процентите показва отрицателното въздействие на престъпленията в киберпространството върху цифровия единен пазар. Двете основни тревоги при подобни онлайн дейности са свързани със злоупотребите с лични данни (което се посочва от 37% от отговорилите) и със сигурността на плащанията онлайн (35% от отговорилите), съобщи сайтът на Европейската комисия.
„Необходимо е да засилим европейското сътрудничество, като продължим да развиваме работата на Европейския център по киберпрестъпност и да стигнем до най-долните нива на организираната престъпност в интернет“, заяви комисарят на ЕС по вътрешните работи Сесилия Малмстрьом.
Окуражителен е фактът, че в сравнение с 2012 г. повече граждани на ЕС смятат, че са добре информирани за рисковете от престъпления в киберпространството (44% спрямо 38%). Изглежда обаче, че те не винаги правят всички необходими изводи от тази информация. Например, по-малко от половината от потребителите на интернет са променили някоя от своите онлайн пароли през последната година (48%, спрямо 45% през 2012).
Проучването показва също, че 87% от отговорилите избягват да разкриват лична информация онлайн (слаб спад в сравнение с 89-те процентна през 2012 г.). Мнозинството от запитаните все още смятат, че не са добре информирани за рисковете от престъпления в киберпространството (52% в сравнение с 59% през 2012 г.).
7% от потребителите на интернет в ЕС са били жертва на измама с кредитна карта или банкова измама по интернет. Налице е съществено нарастване на броя на потребителите, които се свързват с интернет чрез смартфон (35% спрямо 24% през последната година) или чрез таблет (14% спрямо 6%), сочат още резултатите от проучването.