Фаблетите, интернет на нещата (IoT) и 3D печатът са сред главните технологични тенденции на 2015 година, сочи нов доклад на IDC.
Ръстът на глобалния пазар на смартфони е обусловен в голяма степен от фаблетите (смартфони с големи екрани). През 2014 делът на тези устройства от общия обем продадени смартфони възлиза на 11%, докато през настоящата година се очаква да нарасне до 18%. Сумарно, продажбите на мобилни устройства ще достигнат 484 млрд. долара, добавяйки 40% ръст към ИТ пазара.
Друга значима технологична тенденция, според IDC, е „интернет на нещата”. През настоящата година световните разходи за IoT ще превишат 1,7 трлн. долара, което е с 14% повече спрямо предходната година. Към 2020 г. обемът на този пазар ще достигне 3 трлн. долара, а броят на свързаните към мрежата устройства ще се удвои до около 30 млрд.
IDC очаква също ръст на пазара на големи данни (Big Data) и инструменти за техния анализ – този бизнес ще генерира 125 млрд. долара през настоящата година. Разходите за аналитични продукти ще се утроят, което не е изненада, предвид факта, че в последните две години човечеството произведе повече цифрова информация, отколкото през цялата си история досега.
За обработката на данни все по-често ще се използват облачни услуги. IDC прогнозира, че към 2016 г. половината изчислителни мощности и 70% от обема за съхранение на данни ще се помещават в хипермащабируеми облачни центрове за данни. През настоящата година се очакват няколко големи сделки по сливане и поглъщане на този пазар.
Последните значими тенденции в световната технологична индустрия са биометрията и триизмерният печат. IDC очаква през 2015 г. около 15% от мобилните устройства да бъдат оборудвани с биометрични функции, а след пет години делът им да нарасне до 50%. На пазара на 3D принтери предстои 27-процентен ръст в стойностно изражение – до 3,4 млрд. долара.
Въпреки забавените темпове на растеж на китайската икономика, ИТ пазарът в страната демонстрира подем. В частност, очаква се продажбите на смартфони да достигнат 500 милиона броя през тази година, което е три пъти повече отколкото в САЩ и една трета от целия световен пазар. Освен мобилната индустрия в Китай процъфтяват електронната търговия и облачният бизнес.