5 причини да се използва „облакът”

Вместо да инвестират в собствен център за данни, компаниите могат да вложат средствата в развитие, в хора, маркетинг и нови процеси, благодарение на облачните технологии

Вместо да инвестират в собствен център за данни, компаниите могат да вложат средствата в развитие, хора, маркетинг и нови процеси, благодарение на облачните технологии

Има поне пет причини организации от всички сфери и мащаби да търсят начин да използват „облачни” ИТ системи. Това са рационални аргументи, които съществуват във всяка организация, а не е въпрос на мода в технологичния свят, стана ясно на дискусия по време на Cloud Leadership Forum, организиран от IDC в София.

Ползваш, но не остарява: облачните услуги са достъпни онлайн и винаги се поддържат от най-новите технологични системи – модерен хардуер, актуални софтуерни системи и последни версии на услугите. Това означава да се използват всички най-нови възможности, които технологиите дават и да са покрити най-новите изисквания от всички аспекти на работата на ИТ системите.

Не инвестираш еднократно: тъй като потребителската организация не трябва да закупува нищо, тя не трябва да прави и еднократна голяма инвестиция в „ИТ оборудване”. Обратно, при създаване на собствени центрове за данни, освен голямата сметка за първоначалното вложение проблем е и фактът, че от момента на създаването си техниката започва да старее, да се нуждае от ъпгрейди и интензивна поддръжка – това са допълнителни разходи.

Сигурността е по-висока: доставчиците на облачни услуги имат най-добре подготвените отдели по защита на информационните системи. За тях предлагането на облачни решения е основен бизнес и техните „оръжия” на пазара са именно доброто име и неговата подплата от висококвалифицирани специалисти.

Регулаторните изисквания не са тежест: всеки център за данни следва да отговаря на различни регулаторни изисквания – като се започне от физическата среда и се стигне до генерирания трафик. Освен това в различите страни регулациите и изискванията са различни. Решаването на този проблем също се „аутсорсва” с използване на облачни услуги – грижата за регулаторните параметри на центъра за данни си е на доставчика.

Средства за растеж: инвестицията, която една фирма би направила в изграждането на собствен център за данни, може да бъде вложена в развитието на самата компания, нейните хора, нейния маркетинг, нейните процеси. Така облачните ИТ системи позволяват на бизнеса да инвестира в собственото си развитие и да расте, без да „блокира” оборотни средства.

Мария Малцева

Мария Малцева

Коментари по темата: „5 причини да се използва „облакът””

добавете коментар...

  1. напълно съгласен copy paste

    Плащането на абонаментна такса излиза по скъпо, отколкото еднократното закупуване на хардуер и софтуер за локалното им съхранение. 5 Причини за НЕизползване на облака:
    1. За достъпа до всеки файл е необходима интернет връзка;
    2. Плащане на абонаментна такса, а при спиране на плащането – чао, файлове в облака;
    3. Не знаеш кой има достъп до файловете ти;
    4. Технически проблем/хакване на сървърите и изгубваш/попадат в чужди ръце данните ти;
    5. Прекратяване дейността на доставчика на услугата и един Бог знае какво ще стане с данните ти в облака!

  2. До Облаче

    Изключително наивно е да разчиташ безусловно на изпълнението на договорните задължения. Фирмите постоянно спорят, постоянно се съдят. Пожелателните обещаващи клаузи с нищо не помагат, когато SLA ехидно барикадира безотговорността на провайдера. Като например ти омажат едни десетгодишни изследователски данни, никакъв договор няма да те стопли и ще се калкулираш загубите… ако оцелееш…

    А и при липса на задължителни стандарти и контрол, кой ще реши, че на един провайдер може да се има доверие. Дори и да имаше стандарти, виж как примерно корупцията и бюрокрацията обезсмислиха напълно едно ISO9001, не само в България.

    Засега не вижда никаква перспектива “заоблачаване” в сферата на сериозния бизнес. Разбира се всеки МногоМиСеИскаДаПродавамОблаци ще носи от десет кладенеца вода на наивниците, но някога на фирмата ми толкова неотложно й дотрябва облак, обезателно ще си го хостне сама.

  3. Аркан

    ДО ОБЛАЧЕ

    Понеже облачните услуги са насочени предимно към компании и институции, обръщам внимание върху сигурността им. За каква “клауза за поверителност” пишеш? Нима, например, Министерство обороны
    Российской Федерации би използвало облачните услуги на Microsoft, Google, Apple… Или пък някоя корпорация извън САЩ?

    Плащането на абонаментна такса излиза по скъпо, отколкото еднократното закупуване на хардуер и софтуер за локалното им съхранение.

    Да, Интернетът е навсякъде, но често има и прекъсвания или бавна скорост, което създава проблем! Голям праз, че няма да плащам за времето, за което не ползвам услугата, ако причината за неползването й е в доставчика!

    Това, че доставчикът, ако прекрати дейността си, бил длъжен да ти предостави копие от данните ти, не е сигурно, че реално ще може да изпълни това си задължение! Те и самолетите не би трябвало да падат, ама…

  4. Облаче

    до Аркан
    интернета е навсякъде, ако нямаш си загубен 🙂 …май май
    какво искаш да позваш като няма да плащаш
    относно файловете / данни :
    първо какво толкова пазиш в облака (сканирано копие на нотариалните ти актове ли.
    второ, като си наемаш облачната инфраструктура подписваш договор, ако в него няма клауза за поверителност къде си тръгнал ? и също така в договора пише и колко време ако нямаш услуга – НЕ плащаш !!!
    винаги при прекратяване, доставчика е длъжен да ти предостави копие на ВСИЧКИ данни които са били в техния ресурс.

  5. ха

    Моят подход за коментар беше на принципа на съпоставката. Това, което сътворих е по-долу. Коментирам само втората част (която е при отсъствие на облачни технологии), защото първата е коментирана в статията.

    [b]Ползваш, но не остарява VS. Непрекъснато купуване на нов потребителски хардуер;[/b]
    Ако използваш облачни технологии, това означава, че единственно си решил проблема със съврърната част на предприятието ти. Клиентските машини са си при теб и си принуден непрекъснато да ги осъвременяваш, защото облачната услуга непрекъснато се променя. Вижте само какво става с браузърите! Версия от преди 3 години ти пищи, че е остаряла и скоро няма да отваря сайтове на гиганти като Google и други. Принуждават те да хабиш пари за нов хардуер (защото умишлено новия софтуер не върви на стар хардуер).

    [b]Не инвестираш еднократно VS. Гарантирано цокане доживот;[/b]
    Облачните услуги са на принципа на абонаментна такса, която е в пъти по-голяма от цената на поддръжката на един data център. Например ако имаш гъвкава фирма със собствена съврърна инфраструктура, то може персоналът за поддръжка на data центъра да има и други ангажименти (примерно да обучава персонала) и така няма да ти е фиксиран разход!

    [b]Сигурността е по-висока VS. Сигурността може да е на НАЙ-ВИСОКО ниво;[/b]
    В един собствен data център може да наемеш професор по информационна сигурност, ако счетеш, че сигурността на данните е изключително важна. Това при облачните решения е напълно невъзможно – ограничаваш се с посредствеността на поддръжката на съответния data център.

    [b]Регулаторните изисквания не са тежест VS. Няма регулаторни изисквания;[/b]
    Един собствен data център практически не се нуждае от каквито и да е регулаторни изисквания, освен стандартните изисквания за помещения в които работят хора (и животът им е рискован при аварии). Данните са твои и всяко некадърно тяхно обслужване – това е личен проблем на фирмата ти. Не така стои въпроса с един data център, който е предоставя публичти облачни услуги – там регулациите са задължително, защото не може всеки аматьор измамник да предоставя услуги. И именно тези изисквания водят до регулаторна тежест, която задължително трябва да се калкулира в облачните услуги.

    [b]Средства за растеж VS. Напълно контролируем растеж.[/b]
    Наистина когато фирмата ти е в тежко финансово състояние, то ти имаш максималната гъвкавост да превръщаш data центъра си в “подходящо състояние”. Примерно може да уволниш част от поддръжката, което естествено ще води и до блокиране на функционалността на част от data центъра си. Може да изключиш системите за backup, което ще носи риск, но който си длъжен да поемеш (иначе финансовите разходи ще те водят до фалит). Може огромна част от второстепенните данни с които манипулира фирмата да станат недостъпни за неопределен период от време, без да ги губиш окончателно при възстановяване дееспособността на фирмата ти (при облачните услуги няма никой да ти пази данните, ако не плащаш месечните си такси).

    Накратко казано – ами хубаво са облачните технологии. Те си имат и пазара и смисъла. Но да ги казваме като нещо по-добро – ами не са. Те са по-скоро за стартиращи аматьорски фирми, които тепърва предстои да заработват сигурен финансов ресурс и тепърва предстои да си изградят сигурна собствена ИТ инфраструктура.

    В заключение ще спомена, че облачните решения и собствената сървърна инфраструктура са горе долу едно и също нещо. В първия случай просто аутсорваш част от дейността си, а във втория не го правиш.

    Собственият data център отдавна не означава някакъв вид вкаменелост от ранната ера на ИТ индустрията!!! Това са си дефакто абсолютно същите облачни технологии, но реализирани физически при теб. Но тази особеност рядко се споменава в статиите, защото рекламата за статиите идва от фирми, предлагащи облачни услуги.

  6. Anonymous

    Всякакъв род “облачни” услуги изискват от клиента пълното безхаберие като предварително условие. Трябва една доста инфантилна вътрешна настройка, за да може под влияние на лъскави презентации ***** да захвърлиш корпоративната независимост и сигурност на някого, който е извън контрола ти и може да прави или не прави каквото си поиска.

    Не мога да си представя, че отговорен стопански ръководител ще постави предприятието под заплахата от действия на трети лица, които биха могли да злоупотребят с този лост във всеки един момент, без да имаш механизма да ги принуждаваш към лоялност и да им търсиш адекватна отговорност. В “мъглата” можеш да хостваш снимките от пиянското фирмено парти, но не и какъвто и да е критичен елемент.

  7. Аркан

    Причини за НЕизползване на облака:
    1. За достъпа до всеки файл е необходима интернет връзка;
    2. Плащане на абонаментна такса, а при спиране на плащането – чао, файлове в облака;
    3. Не знаеш кой има достъп до файловете ти;
    4. Технически проблем/хакване на сървърите и изгубваш/попадат в чужди ръце данните ти;
    5. Прекратяване дейността на доставчика на услугата и един Бог знае какво ще стане с данните ти в облака!

Коментар