Повечето предприятия още нямат планове за IoT

По-голяма част от предприятията смятат, че първоначалните разходи за IoT са твърде високи, посочи Мартин Кубан от IDC CEMA

Интернет на нещата е тенденция, която настъпва в технологичния свят, но производствените предприятия доста неохотно възприемат тази промяна. Около третина от фирмите (31%) усещат, че този тренд ще има някакво влияние върху бизнеса в идните години, но все още не са наясно какво точно ще е то.

Други 29% пък смятат, че IoT няма да има никакво влияние върху дейността им. Това се отразява и на плановете за разработване на IoT решения и инвестициите в тях, заяви Мартин Кубан, старши анализатор в отдела за производствени анализи в IDC CEMA, на IoT Forum 2017, организиран от IDC България днес в столичния хотел Хилтън.

Само 12% от компаниите планират някакви IoT дейности в рамките на следващите 1-2 години, показват данните на IDC от проучване, проведено през октомври 2016 г. Повечето фирми все още не планират нищо в тази посока.

Трудностите, които компаниите виждат в тази посока, се свързват основно с липсата на бюджети, обясни Кубан. Повечето предприятия смятат, че първоначалните разходи са твърде високи. Липсват обаче заделени бюджети за такива проекти.

„Мисля си обаче, че ако IoT продължава да не се не се възприема като стратегически и трансформиращ фактор за бизнеса, то няма и да има бюджети”, коментира анализаторът на IDC. „Това е въпрос на интерпретация: дали разходите са големи или не”.

Едва 8% от компаниите в проучването на IDC казват, че няма пречка за развитието на IoT в техните структури. „Тези хора възприемат интернет на нещата като фактор, който ще трансформира техния бизнес. Те са готови да плащат за технологиите, защото са наясно, че това ще преобрази бизнеса им”, добави Кубан.

Сред предизвикателствата пред навлизането на IoT в предприятията е проблемът с уменията на хората. ИТ кадри има, но малко от тях са наясно с IoT. Средата, в която трябва да се развиват тези решения, е комплексна, а хората с добро разбиране за тази сложна реалност са малко. Това е голям проблем за фирмите, които разбират, че IoT ще трансформира бизнеса им и ако не направят промяната, просто ще изпаднат от пазара.

От компаниите, които вече са поели по пътя на IoT трансформацията, 72% казват, че това е „вътрешно мотивирано решение”. То може да е по инициатива на ИТ отдела или на бизнес звената, а понякога и на специализирания IoT отдел, където изобщо има такъв.

За 12% от фирмите обаче преходът към IoT е мотивиран от външни фактори. Това са най-вече процесите, свързани с работата с доставчици, ключови партньори и големи клиенти.

Мария Малцева

Мария Малцева

Коментар