Боравенето с мобилни устройства като смартфони вече е водещ фактор сред рисковете за сигурността на корпоративните данни, показа кратък експеримент тази сутрин с участието на експерти по киберзащита и представители на организации от различни индустрии в столицата.
Дори и технически грамотните, разбиращи от кибер-сигурност потребители не правят нищо за защитата на данните си при работа от мобилното си устройство, показа опитът.
В глобален мащаб мобилността вече се превръща в сериозен фактор за защитата на корпоративните данни и ИТ структури. Истината е, че дори и най-добрите и лоялни служители несъзнателно могат да изложат на риск корпоративната мрежа, данните, паролите и кодовете за достъп.
Темата бе във фокус на работна среща между Mnemonica – компания за решения за корпоративна киберсигурност, Acronis – разработчик на системи за пълна защита на данните, и служители от различни потребителски сектори.
„47 пъти на ден си гледаме телефона, сочи статистиката”, подчерта изпълнителният директор на Mnemonica Вихрен Славчев, без да изпуска от ръка своя телефон. „Над половината от трафика днес минава през телефоните ни. Мобилните устройства по света са три пъти повече от компютрите”, добави той.
„Колко от нас имат на своя смартфон някакво, каквото и да било решение за защита”, запита регионалният директор на Acronis Иван Дудин. Оказа се, че сред всички присъстващи почти никой не е инсталирал подобно решение. „И ако сред нас, специалистите по информационна защита, е така, то представете си какво се случва в индустриите, които са далеч от тази тематика”, добави Дудин.
Когато един фирмен служител достъпва корпоративни данни през телефона си, а някой ден замине на почивка и се логне от безплатната бежична мрежа на летището, например, той неволно излага на риск цялата корпоративна ИТ система, обясниха специалистите.
Опасно може да бъде дори включването от защитената домашна Wi-Fi мрежа, защото обичайно паролите за защита на тези мрежи са лесно предвидими. Така мобилността се превръща във всестранна заплаха.
Проблемът добива страшни измерения, ако към уравнението се добавят недобросъвестните служители. Един от всеки 5 потребители е готов да продаде корпоративния си достъп, посочи Славчев. С други думи, всяка корпоративна структура трябва да е готова във всеки момент да бъде атакувана.