Голямото обещание гласовите асистенти да променят живота ни като че ли не се случи. Напук на очакванията на производителите изглежда, че хората все по-често се отказват от този вид услужливи устройства.
Кой ли няма гласов асистент вкъщи? У дома го използвахме за чести запитвания относно времето – колко е часът, каква е прогнозата за валежи или ветрове, карахме го да ни пуска музика или да търси рецепти, докато шетаме из къщи с мръсни ръце…
Има и хора, в чиито смарт-къщи гласовите асистенти са вършили далеч по-голяма работа. „Използвах моята Alexa, за да включвам осветлението или да настройвам таймер и като високоговорител за книги и подкасти“, казва 43-годишната лондончанка Абигейл Барнс. „Тя включваше и изключваше вентилатора ми по време на жегите и ми пускаше коледна музика през зимата“.
Днес обаче моето устройство стои в чекмеджето. Това на Абигейл – също.
Наистина дразнещо
„Държах първата си Alexa в кухнята и няколко месеца по-късно взех втора Alexa и я поставих в спалнята си“, спомня си англичанката. Нещата обаче рязко се променят, когато асистентът започва да досажда на своята собственичка с „чести известия за доставка“, искания за „ревю на покупките“ или настойчиви покани да си купи отново от дадени продукти. Барнс намира всичко това за „наистина дразнещо.“
Има и още по-сериозни основания: не се знае кой кога и колко слуша това, което се говори с гласовия асистент. Барнс се притеснява, че данните от разговорите ѝ „се съхраняват някъде в облак“. Ние пък сме виждали гласовият асистент да се включва в режим на слушане без някой да е изговарял ключовата дума за активирането на машинката.
На всичкото отгоре гласовите команди прогресивно стават все по-ненадеждни. „Спрях да я карам да загаси лампите, когато си лягах, тъй като я молех по няколко пъти и накрая ръчно ги изключвах“, разказва Барнс.
Какво се случва?
Гласовите асистенти като Alexa на Amazon, Google Assistant и Siri на Apple би трябвало да позволяват на потребителите да управляват IoT устройства чрез гласова команда. Смята се, че тази година броят на съществуващите гласови асистенти по света ще съответства на броя на световното население – около осем милиарда.
Въпреки това, след няколко години на успехи, сега големите технологични компании правят съкращения на дивизиите си за гласови асистенти. Amazon е в процес на съкращаване на 18 000 работни места. От тях 2000 ще засегнат отдела за устройства и услуги, който разработва Alexa и интелигентни високоговорители. Google е взел решение да намали разработката на своя Google Assistant.
Какво се случва? Тези съкращения дали не говорят за падението на гласовия асистент?
Много от докладите относно използването на устройствата сочат, че повечето взаимодействия се свеждат до сравнително прости задачи като проверка на времето или пускане на музика. В по-общ план, според един доклад, през последните три години използването на гласови асистенти намалява.
Друг анализ предполага, че популяризирането на интелигентните високоговорители се забавя. „Гласовите асистенти не са станали толкова социално привлекателни, колкото беше обещано“, казва Хелън Джамбунатан от агенцията за потребителски прозрения Canvas8. „Редица фактори допринесоха за това, включително опасения относно поверителността“.
Парещата тема за поверителността
О, поверителността! Според проучване от 2020 г., 82% от хората се притесняват от постоянното следене чрез телефонни микрофони, уеб камери на лаптопи и гласови асистенти.
Информацията, че Amazon Alexa изпраща гласови записи на служители, които слушат частните разговори, засилват това безпокойство. Компанията се опитва да се оправдае, като твърди, че преглежда само малка част от говореното на Alexa, за да помогне за подобряване на услугата.
Ако към този пейзаж добавим и икономическата криза и разходите за живот, то изглежда, че гласовите асистенти са се превърнали в артикул, „неспособен да се конкурира с други технологични покупки“, защото не носи съществена стойност.
Специфична роля
Засега изглежда, че гласовите асистенти ще продължат да се ценят на места, където играят специфична роля. Това може да е част от здравеопазването. Понякога малките устройства се оказват полезни в работата с хора с деменции, дефицит на вниманието и хиперактивност, проблеми със зрението или предизвикателства, свързани с мобилността. За тях асистентът може да бъде помощник – понякога.