Без значение дали тепърва стартирате своя бизнес, или вече сте го развили до някаква степен, със сигурност постоянно изникват нови перипетии и несигурности, с които трябва да се справяте.
Всеки ход трябва да бъде премислян, всяко действие или бездействие – премерено до милиметър, за да се радвате на успех. За да ви спестим поне донякъде главоболията, сме извели 15 основни урока, с чиято помощ бизнесът ви – бил той ИТ, или с друга насоченост, да бъде успешен.
1. Не можете да се справите с всичко сами. За да положите основите на успеха си, трябва да си изградите качествен и можещ екип. Ако например започнете да разработвате сайтове – вероятно за известно време бихте могли да се справяте без чужда помощ, но когато поръчките се увеличат, наложи ви се да ходите по срещи с клиенти и със сътрудници – едва ли ще сте в състояние да се клонирате.
2. Преди да създадете продукт, проучете желан ли е той от клиентите. Колкото и брилянтен софтуер да разработите, ако няма кой да го ползва, няма и кой да плати. Преди да действате, проучете пазара. Тазвечерният безплатен семинар „Защо кодим?” на СофтУни би могъл да ви даде по-ясна представа по този въпрос.
3. Продуктът/ услугата трябва да бъде перфектен според клиентите, а не според вас. Обърнете внимание на обратната връзка, която получавате от клиентите си. Дори и да няма такава, вие самите се свържете с тях и ги попитайте. Освен това личното отношение със сигурност ще ви издигне в очите им. Ако клиентите са доволни, само тогава можете да счетете работата си за успешна.
4. Поискайте си парите, преди да завършите проекта. Когато вече сте представили предложенията си за графичен дизайн или сте разработили дадено приложение, не ви остават много възможности да се пазарите. Силата е у вас, докато клиентът все още не разполага с необходимото му, а вие все още не сте вложили времето и усилията си. Преди да получите възнаграждението си, сделка няма. Добър вариант, за да се защитите от нечестни клиенти, е например да поставяте водни знаци на дизайните си, докато не ви бъдат платени.
5. Подписвайте договори. Ако ви е възложено да направите сайт с 10 страници, а в последствие се окажат 20, трябва да бъдете сигурни, че ще получите двойно възнаграждение. Опишете поставената ви задача в подробен договор, а за всяко желание на клиента, което не фигурира на белия лист, изисквайте допълнително плащане.
6. Бъдете търпеливи и гъвкави. Ако ви бъде възложен проект, с какъвто не сте се занимавали досега, не го отказвайте автоматично. Ако е по силите ви, то просто работете по-бавно и внимателно и изпълнете поръчката. По този начин бихте се сдобили както с нови клиенти, така и с нови умения.
7. Работете за своя собствен пазар. Не разчитайте само на предишния си опит. Ако в дадена компания сте разработвали определени клиентски поръчки, то не мислете, че и когато основете свой бизнес, ще ви потърсят клиенти със същите желания. Използвайте опита си, но се развивайте и пригаждайте към актуалната ситуация.
8. Бъдете благодарни. Оценявайте лоялните си клиенти. Ако забележите например, че някой ви препоръчва усилено в социалните мрежи, изпратете му благодарствен имейл, а защо не и фирмена тениска. Доволните ви клиенти са хората, които ще ви представят в обществото по най-добрия начин със своите лични истории и впечатления. По-добра възможна реклама просто не съществува.
9. Запознайте се със социалните мрежи. Ако се научите как да извличате максималната полза от тях, то бизнесът ви е наполовина развит. Хората, които биха прибегнали до услугите на ИТ специалист, в повечето случаи са активни в интернет и в частност – в социалните мрежи. Така че това е мястото, откъдето бихте могли да наберете основна част от клиентите си. Facebook, YouTube, Pinterest, Instagram, Google+ и Twitter – не подценявайте възможностите на нито една.
10. Бъдете огледало на характера на клиентите си. Ако клиентът ви е сериозен и сдържан, бъдете като него. Ако е ведър и забавен, осланяйте се на хумора.
11. Ще имате повече пари, ако не губите времето си в спорове. Ако даден клиент е недоволен от софтуера, който сте разработили за него, по-добре не се занимавайте да го убеждавате, че не го използва по правилен начин. Времето е пари. Клиентът трудно би се съгласил, а за часовете в спорове бихте могли да откриете друг човек, който да оцени работата ви. На недоволния просто му върнете парите.
12. Мениджмънтът е важен. Ако служителите ви се чувстват недооценени, те ще напуснат или най-малкото – ще работят по–неефективно. Ако клиентите ви не харесват отношението ви към тях, няма да използват услугите ви. Качеството на предлаганите от вас продукти/услуги е отражение и на мениджърските ви умения.
13. Когато сте тествали продукта/услугата си, тествайте пак. В света на софтуерните специалисти бъгове изкачат отвсякъде. Не оставяйте успеха си в ръцете на случайността и късмета. По-добре е да се презастраховате.
14. Никога не влизайте в партньорство без предварително писмено споразумение. Колкото и добре да познавате някого, никога не бихте могли да сте сигурни дали в даден момент пътищата и гледните ви точки няма да се разминат. А ако това се случи, трябва да разполагате с възможно най-изгодния за вас план за действие.
15. Спестявайте. Никога не знаете и кога клиентите ви ще намалеят. Кога ще ви се наложи да инвестирате по-голям бюджет за реклама или Kога ще ви бъде възложен проект, в който ще се налага предварително да вложите големи ресурси. Ако разполагате със сигурен капитал, ще действате далеч по-продуктивно – без значение от ситуацията.