Практики в е-търговията ограничават конкуренцията

Търговски практики в електронната търговия могат да ограничат конкуренцията, алармира доклад на Европейската комисия, публикуван вчера. Резултатите от проучването ще позволят на Комисията да прилага по-целенасочено антитръстовите правила, като тя вече подтикна определени дружества да преразгледат своите практики.

„Дадени практики на дружества на пазарите за електронна търговия могат да ограничават конкуренцията, като неоснователно ограничават разпространението на продукти в целия ЕС. В нашия доклад това се потвърждава. Тези ограничения могат да стесняват избора на потребителите и да са пречка за по-ниски цени онлайн”, заяви комисар Маргрете Вестегер, която отговаря за политиката в областта на конкуренцията.

Необходимо е да се намери баланс между интересите на онлайн търговците и традиционните търговци на дребно. Всичко това трябва да бъде от полза за потребителите, допълни Вестегер.

Една от основните цели на стратегията на Комисията за цифровия единен пазар е осигуряване на по-добър достъп на потребителите и предприятията до стоки и услуги. Отрасловото проучване допълва законодателните предложения на Комисията в това отношение, като резултатите от него ще позволят на Комисията да прилага целенасочено антитръстовите правила на ЕС за електронната търговия, което ще включва и допълнителни антитръстови разследвания.

Комисията вече даде ход през февруари 2017 г. на три отделни разследвания на ценовите практики при ваканционното настаняване, разпространението на видео игри за персонални компютри и битовата електроника, които евентуално ограничават конкуренцията.

Освен това отрасловото проучване накара някои дружества да преразгледат своите търговски практики по собствена инициатива. Това може да помогне на потребителите да правят по-лесно трансгранични покупки и да се възползват от по-ниски цени и по-широк избор на търговци на дребно.

В доклада се открояват няколко пазарни тенденции. През последните десет години голяма част от производителите са решили да продават продуктите си пряко на потребителите чрез собствени онлайн магазини за продажба на дребно, като по този начин се конкурират във все по-висока степен със своите дистрибутори.

Засилва се използването на системи за изключително разпространение, в които продуктите могат да се продават само от предварително подбрани търговци. Това позволява на производителите да упражняват по-добър контрол върху своите разпространителски мрежи, по-специално по отношение на качеството на разпространението, но също и на цените.

Някои от тези практики могат да бъдат обосновани, например с цел да се подобри качеството на разпространението на продуктите. Други обаче могат да възпрепятстват неоправдано потребителите да се възползват от по-голям избор и от по-ниски цени в електронната търговия и следователно налагат действия от страна на Комисията, за да се гарантира спазването на правилата на ЕС за конкуренцията.

60% от доставчиците на цифрово съдържание, участвали в проучването, са се съгласили в договорите с притежателите на права да осъществяват „блокиране на географски принцип“. Доставчиците могат да прибягват до блокиране на географски принцип по обективни причини, като например поради въпроси, свързани с ДДС, или определени правни разпоредби в защита на обществения интерес.

Комисията вече е представила законодателни предложения, за да се гарантира, че потребителите, които искат да купуват продукти и услуги в друга държава от ЕС, независимо дали онлайн или лично, не са дискриминирани по отношение на достъпа до цени, продажби или условия на плащане освен ако това е обективно обосновано по конкретна причина.

Комисията също така направи предложения за модернизирането на правилата на ЕС за авторските права, за да се увеличи значително трансграничния достъп до аудио-визуално съдържание онлайн. И двете предложения в момента са в процес на обсъждане с Европейския парламент и със Съвета.

Коментар