Въпреки че през 2024 г. по-голямата част от вниманието по отношение на комуникациите в транспортния сектор беше насочено към автомобилната индустрия, кумулативните разходи за бъдещи железопътни мобилни комуникационни системи ще нараснат значително, достигайки 1,2 милиарда долара през 2027 г. Това включва частните 5G и 4G LTE клетъчни мрежи – те бързо набират популярност в множество вертикални индустрии и са обект на интерес в ЖП сферата.
Железопътната индустрия не е изключение от общата тенденция, тъй като операторите на обществен транспорт все повече се обръщат към LTE мрежите предвид остаряването на GSM-R системите и други наследени технологии. SNS Telecoms & IT прогнозира, че глобалните разходи за частна 5G и 4G LTE мрежова инфраструктура в железопътния сектор ще се увеличават с общ годишен темп на растеж от 23% през следващите три години. Така те ще надминат 1 млрд. долара.
Азия ще е един от ключовите региони за развитието на свързаността в железопътната индустрия. Вече са на ход множество забележителни проекти. Корейската национална железница в Южна Корея е внедрила една от най-големите в света железопътни комуникационни мрежи, базирани на LTE, а Китай е домакин на много 1,8 GHz частни LTE мрежи за комуникационен контрол на влаковете (CBTC), видеонаблюдение, широколентови канали и пътнически приложения.
Не само Азия обаче прави впечатление с мащабни проекти. Във Франция Société du Grand Paris (SGP) наскоро разгърна 2,6 GHz частна LTE мрежа, за да осигури покритие на закрито и на открито за оперативните комуникации във всички гари, линии и депа на системата за бърз транзит Grand Paris Express.
Сред другите примери, цитирани в доклада на SNS Telecoms & IT, е Органът за обществен транспорт на Западна Австралия, който инсталира специално изградена 3GPP мрежа, включваща приблизително 160 клетъчни обекта, за да замени съществуващата 400MHz аналогова радиосистема.
Националната транспортна корпорация на столичния регион на Индия внедрява 700MHz частна LTE мрежа за регионалната система за бърз превоз по линията Делхи-Меерут. Мрежата поддържа критични модули за комуникация чрез глас и данни.
Испанската Adif AV също е посочена като пример за внедряване на хибридна 5G мрежова инфраструктура в стратегически логистични центрове в цялата страна в опит да се повиши дигитализацията, автоматизацията на процесите и намаляването на разходите в железопътния товарен транспорт.
В Обединеното кралство английският проект Connected Heartland Railways (ECH-R) има за цел да разгърне самостоятелна частна 5G мрежа, за да осигури свързаност за оперативни екипи и пътници по протежение на участък от трасето East West Rail (EWR) между Бичестер и Блечли.
Мощен двигател на развитие на тенденцията са градските железници. В Китай Shentong Metro, Guangzhou Metro, Shenzhen Metro и няколко други оператори на градски железопътен транспорт наскоро въведоха хибридни публично-частни 5G мрежи. Подобни начинания подемат и други оператори на градски ЖП мрежи по света.
В крайна сметка анализът отбелязва, че Deutsche Bahn (DB), Френските национални железници (SNCF), Швейцарските федерални железници (SBB), Финландската агенция за транспортна инфраструктура (FTIA), Полските държавни железници (PKP), Токийското метро, China State Railway Group и други активно напредват със своите предкомерсиални проекти за 5G железопътна свързаност преди оперативно внедряване.