IoT пази работещите хора и фирмените ресурси

Очила с камера и дисплей, монтиран пред очите на служителя, могат да заснемат и предават в реално време това, което той вижда. Видеото се отправя към отдалечен център – например офис за техническа поддръжка, откъдето служителят получава съвет…

Филми по време на пътуване, музика на стрийминг между всякакви устройства, дистанционно включване на бойлера вкъщи – обикновено това си представят мнозина, когато стане дума за интернет на нещата. Но като че ли неговото пълноценно приложение е по-скоро в индустриалната автоматизация.

IoT носи големи ползи тогава, когато спасява човешки животи – а и огромни ресурси, благодарение на постоянната свързаност. Това е част от визията за „интернет на нещата” на големия производител на индустриални ИТ системи Fujitsu, която бе демонстрирана наскоро на годишния форум на японската корпорация в Германия.

Малки и не толкова малки носими устройства, оборудвани с датчици и сензори и свързани помежду си, могат да направят дейността на работниците по-лесна, по-лека и по-безопасна. Един „часовник” или фитнес гривна, например, има грижата да следи здравословното състояние на служители, работещи в тежки полеви условия. Устройството следи пулса, температурата, кръвното налягане – базовите жизнени показатели.

Устойчива на удар, прах, жега и други въздействия, IoT гривната е предназначена за служители, при които същността на работата предполага тежка околна среда: работа на открито (екстремни жеги през лятото и студ и вятър през зимата), в близост до пещи или водоеми и др. При утежняване на жизнените показатели, устройството изпраща сигнал до мениджърите на организацията, за да предупреди, че техен служител е в лошо здравословно състояние заради тежките условия. Мениджърите могат да преценят дали да накарат работника да прекрати работа, да излезе в почивка или да се премести на друг обект.

В допълнение към гривната може да се носи „брошка”, която не прави кой знае какво друго, освен да докладва локацията на всеки служител. Така при инцидент, довел до влошаване на жизнените показатели, ръководството на фирмата ще знае къде се намира пострадалият служител.

Проследяващи брошки също така могат да подскажат нередно поведение, ако, например, даден служител твърде често се озовава на регламентираното „място за пушене”, тоест пропуска работа. В такива ситуации брошките могат да се използват самостоятелно, без гривните за здравен мониторинг.

Мека и приятна на допир лента, която се полага около врата, носи показаното на снимката устройство, предназначено да държи будни водачите на тежкотоварни превозни средства. Устройството работи подобно на фитнес-гривната – сензор, който се прикрепва нежно към ухото, следи жизнените показатели на тялото.

Ако регистрира признаци на унасяне – например забавяне на пулса, намаляване на концентрацията на кислород в кръвта – лентата започва да вибрира, за да „събуди” унасящия се водач. Вибрирането има няколко степени на сила, за да може дори да „разтърси” водача, в случай, че леката вибрация остане недоловима за него.

Подобно устройство е в помощ на стопаните на фирми с големи автопаркове. То спасява животите на водачите на техните тежкотоварни превозни средства, животите на други пътуващи по магистрали и шосета, а също и опазва ресурсите – самите превозни средства и товарите в тях.

Освен да вибрира на врата на водача, всяка такава лента е свързана с приложение, където се натрупват обобщени данни за всички случаи на унасяне на водачите.

Така ръководството на автопарка може да изведе важни тенденции – например дали по определени маршрути водачите са склонни често да заспиват, за да подобри транспортните си политики. Информацията се визуализира на „статистическо табло” с помощта на гео-карта.

Всичко това се допълва от очила за подобрена реалност в помощ на работниците, чиято дейност се извършва на труднодостъпни и отдалечени места.

Очилата включват малка камера с висока резолюция и малък дисплей, монтиран пред очите на служителя. Камерата може да заснема и предава в реално време това, което той вижда. Видеото се отправя към отдалечен център – например офис за техническа поддръжка. На микро-екрана пък се изписват данни, свързани с наблюдавания обект. Така техникът може да поиска съвет или съдействие от колегите си от центъра за техническа поддръжка за справяне със сложен казус. Те могат да му помагат както с гласови инструкции и напътствия, така и с изпращане на графична информация – например схема – върху малкия дисплей на очилата.

Подобна AR система пести време и осигурява обмен на компетенции, така че организациите, свързани със сервизно обслужване, да могат да гарантират удовлетворението на своите потребители.

Мария Малцева

Мария Малцева

Коментари по темата: „IoT пази работещите хора и фирмените ресурси”

добавете коментар...

  1. :о)

    Маркирани като животни…като роботи…експлоатация здравей здравей…

Коментар