Световният пазар на ноутбуци ще намалява в следващите пет години, прогнозира тайванската изследователска компания Digitimes Research. Подриващ фактор за пазара са смартфоните, които се сдобиват с нови технологии, вкл. изкуствен интелект, допълнена реалност и гъвкави дисплеи.
Анализаторите очакват продажбите на ноутбуци да намаляват средногодишно с 3,2% в периода от 2018 до 2022 г., а глобалният обем на доставките да падне до 140 млн. броя в края на петгодишния период. Близката перспектива обаче е по-благоприятна – в резултат на обновяването на компютрите в бизнес сегмента, продажбите на ноутбуци ще се увеличат с 4,6% през 2017 г., превишавайки 150 млн. броя, което се очертава като първи ръст за последните пет години.
И през 2018 г. продажбите на бизнес лаптопи ще продължат да нарастват, а обновяването на компютърния парк в корпоративния сегмент ще достигне своя пик. В същото време потребителският сегмент ще влезе в период на рецесия. Очаква се спад в търсенето дори в категории като геймърските ноутбуци и хромбуците, които са особено актуални през настоящата година. В резултат на това, ръстът на пазара за ноутбуци през 2018 г. ще падне до 2,7%, а продажбите ще възлязат на 160 млн. броя.
HP и Dell ще се възползват от позитивната динамика в бизнес сегмента през следващата година в по-голяма степен отколкото останалите производители. Очаква се HP да продължи да бъде лидер както в корпоративния сегмент, така и на пазара като цяло, благодарение на предимства в асортимента от продукти, каналите за дистрибуция и доставки, отбелязва Digitimes Research.
Обединението на Dell и EMC ще доведе до ръст в продажбите на бизнес ноутбуци с бранда на тексаската компания. Съгласно прогнозата, през 2018 г. Dell ще постигне най-големия ръст в този сегмент от пазара.
Lenovo, която през 2017 г. се натъкна на редица вътрешни и външни проблеми, ще увеличи леко продажбите си през следващата година. На Asus предстои да определи новите си направления през 2018 г., а Acer вече се установи стабилно в редица специализирани сегменти. Apple пък ще стимулира продажбите на MacBook чрез намаляване на цените, сочи анализът.
Цената е много важна, но не е всичко. Хората наистина трябва да имат нужда, необходимост за да ползват даден продукт. Apple няма как да ме стимулира само заради по-ниските цени да купувам техните боклуци, например.